Wewnątrzszkolny system oceniania
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 12
W KOSZALINIE
REGULAMIN
OCENIANIA
WEWNĄTRZSZKOLNEGO
Opracowanie:
- Grażyna Ciarkowska
- Jadwiga Skrzypek
- Ilona Cyfka-Piekarz
Podstawa prawna:
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. nr 95 poz.425, z późn.zm.)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248, z póżn.zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach ( Dz. U. Nr 36, poz. 155 z 1993r. Nr 83, poz.390 oraz z 1999 r. Nr 67, poz. 753 )
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 83, poz. 562 z późn. zm.) – tekst ujednolicony według stanu na 10 grudnia 2010 r.
Podstawa prawna zmian:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 30 kwietnia 2013r. poz.520)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. 2014 poz. 478 )
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 31.12.2014 r.poz. 1993)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 18 czerwca 2015 r. poz. 843) – zmiana z 11 sierpnia 2016 r (Dz.U. poz. 1278)
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 16.08.2017 r. poz. 1534)
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publiczne innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu (Dz.U. z 17 sierpnia 2017 r. poz. 1546)
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 26 lutego 2019 r. poz. 373)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 28 maja 2019 r. poz.991)
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin Oceniania Wewnątrzszkolnego określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów w szkole podstawowej, i egzaminów zawodowych w branżowej szkole I stopnia, zwanych dalej zespołem szkół.
- Warunki przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej oraz egzaminu zawodowego absolwentów branżowej szkoły I stopnia określają odrębne przepisy.
- Zasady oceniania z religii określają odrębne przepisy.
§ 2
- Ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- zachowanie ucznia.
-
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę. - Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§ 3
-
Ocenianie ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
- Ocenianie obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w zespole szkół;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (śródrocznych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
Rozdział 2
Zasady Regulaminu Oceniania Wewnątrzszkolnego
§ 4
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Każdy semestr kończy się klasyfikacją. Semestr pierwszy kończy się z końcem stycznia w danym roku szkolnym, semestr drugi – z końcem roku szkolnego.
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich
rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Informacje, o których mowa w ust. 2 i 3 rodzice otrzymują na pierwszym w roku szkolnym zebraniu z rodzicami.
§ 5
- Dokumentacja postępów i osiągnięć uczniów odbywa się poprzez zapisywanie cząstkowych, przewidywanych i końcowych ocen w elektronicznym dzienniku lekcyjnym.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Uczniowie oraz rodzice mają dostęp do elektronicznego dziennika lekcyjnego, który umożliwia bieżące śledzenie postępów ucznia w nauce.
-
Informacje o postępach edukacyjnych ucznia oraz jego zachowaniu rodzice otrzymują podczas:
- zebrań klasowych,
- indywidualnych rozmów,
- zapowiedzianych wizyt w domu ucznia,
- rozmów telefonicznych
lub w formie:
- korespondencji listowej,
- adnotacji w zeszycie przedmiotowym.
- Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie ustnej lub pisemnej.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom.
- Na wniosek ucznia lub jego rodziców jest udostępniana do wglądu dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zgłaszanych zastrzeżeń do wystawianych ocen oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania.
§ 6
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
1a. Wymagania edukacyjne, o których mowa w §4 ust. 2 pkt. 1 dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie:
- orzeczenia (kształcenie specjalne),
- orzeczenia (nauczanie indywidualne),
- opinii
- rozpoznania potrzeb w szkole (ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach,
- opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie tej opinii
1. Dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły organizuje się indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu, na czas określony wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.
- W przypadku zmiany szkoły różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przychodzi są uzupełnione w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela. Nauczyciel jest odpowiedzialny za ustalenie terminu i sposobu wyrównania różnic.
- Jeżeli uczeń w szkole, z której przechodzi uczył się jako przedmiotu obowiązkowego języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, to uczeń jest obowiązany, we współpracy z nauczycielem, wyrównać różnice programowe.
§ 7
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach kulturalnych podejmowanych przez szkołę.
§ 8
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki, którego czas trwania uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
4. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rozdział 3
Skala i forma oceniania bieżącego
oraz klasyfikacji śródrocznej i rocznej
§ 9
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z zastrzeżeniem ust. 2. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się do końca stycznia.
- Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania z uwzględnieniem ustaleń indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego na podstawie przepisów, o których mowa w §6 ust. 1a i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania zgodnie z § 11 ust. 9 i § 12 ust. 4.
- Klasyfikacja roczna w klasach I–III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 11 ust. 1 i § 12 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania z uwzględnieniem ustaleń indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego na podstawie przepisów, o których mowa w §6 ust. 1a i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 11 ust. 9 i § 12 ust. 4.
- Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 11 ust. 6 i § 12 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 6 oraz z warunkami określonymi w Przedmiotowych Systemach Oceniania.
- Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym począwszy od klasy IV szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego na podstawie przepisów, o których mowa w §6 ust. 1a i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 11 ust. 9 i § 12 ust. 4.
- Klasyfikacja roczna ucznia objętego nauczaniem indywidualnym polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 11 ust. 6 i § 12 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 6 oraz z warunkami określonymi w Przedmiotowych Systemach Oceniania.
- Przed rocznym (śródrocznym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych (śródrocznych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej (śródrocznej) ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Informacje, o których mowa w ust. 8 rodzice otrzymują na zebraniu z rodzicami lub w formie korespondencji listowej na miesiąc przed rocznym (śródrocznym) klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
- Na wniosek ucznia lub jego rodzica przewidywana śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może zostać podwyższona na warunkach i w trybie określonym w Przedmiotowych Systemach Oceniania (PSO).
- Na wniosek ucznia lub jego rodzica przewidywana śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania może zostać podwyższona na warunkach i w trybie określonym przez wychowawcę klasy.
§ 10
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
- W klasach I-III jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel prowadzący zespół klasowy po zasięgnięciu opinii nauczycieli współorganizujących kształcenie.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z religii i etyki ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z religii i etyki wystawia się według skali ocen przyjętej w danej klasie.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
- Uczniowi, który uczęszczał na zajęcia z religii albo etyki do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć, bez wskazywania z jakich zajęć jest to ocena.
- W przypadku, gdy uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i etyki, przy wyliczaniu średniej odpowiednio z rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych uwzględnia się oceny klasyfikacyjne uzyskane zarówno z religii, jak i z etyki. Ocena z religii lub etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z praktyk zawodowych ustala nauczyciel praktycznej nauki zawodu.
§ 11
- W klasach I–III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych z zastrzeżeniem ust. 3 uwzględnia:
- poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia, o których mowa w art. 44b ust. 3 Ustawy dla danego etapu edukacyjnego
-
wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień;
-
Śródroczne i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym uwzględniają w szczególności:
- Indywidualne predyspozycje rozwojowe ucznia;
- Postępy ucznia w relacji do możliwości i potrzeb;
- Stopień opanowania wiadomości i umiejętności zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
- W dokumentacji lekcyjnej zadania wykonywane przez uczniów klas I-III zapisywane są wg skali ustalonej w stopniach, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 10.
- W zeszytach przedmiotowych zadania wykonywane przez uczniów klas I–III oceniane są wg umownej skali piktograficznej.
- Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć.
-
Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem ust 9, ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3;
- stopień dopuszczający – 2;
- stopień niedostateczny – 1,
- Nauczyciel na wniosek ucznia lub jego rodziców jest obowiązany uzasadnić, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
- Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
-
Śródroczne i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym uwzględniają w szczególności:
- stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych oraz ponadpodstawowych
oraz
- biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami w zakresie rozwiązywania problemów w sytuacjach nietypowych
lub
- osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych i innych,
- stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystywać w sytuacjach nietypowych
oraz
- nabył niektóre umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych
- stopień dobry otrzymuje uczeń, który
- nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych, niektóre umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych
oraz
- poprawnie stosuje wiadomości, wykonuje samodzielnie podstawowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
- stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych
oraz
- wykonuje zadania o średnim stopniu trudności,
- stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- nabył większość umiejętności sprzyjających osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych
oraz
- wykonuje z pomocą nauczyciela zadania typowe o niewielkim stopniu trudności,
- stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował podstawowych niezbędnych w ciągu dalszej nauki wiadomości i umiejętności, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu
oraz
- nie wykonuje zadań o niewielkim elementarnym stopniu trudności.
- Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się wystawianie znaku „+” oznaczającego podwyższenie wyrażonej w nim oceny lub znaku „–” jako jej obniżenie.
- Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi na wszystkich etapach edukacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 10.
-
Ocena bieżąca z zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym i znacznym dokonywana jest w formie:
- Oceny opisowej – w oddziałach uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,
- Oceny wyrażonej stopniem, według skali, o której mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust.12 – w oddziałach uczniów lekko upośledzonych umysłowo, których uczeń z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym i znacznym pobiera naukę.
- Bieżące ocenianie wysiłków i starań uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, tak w sferze wiadomości, jak i umiejętności może mieć formę:
- pochwały słownej.
- nagradzania przez znaczek lub symbol.
- oceny w skali punktowej.
- W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie następującej skali punktowej:
- 5p – bardzo dobrze opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, potrafi zastosować je w nowych sytuacjach. Zadania wykonuje samodzielnie, sprawnie, w bardzo dobrym tempie.
- 4p – dobrze opanował umiejętności i wiadomości, samodzielnie wykonuje zadania, pracuje w dobrym tempie, czasami wymaga dodatkowych wskazówek, wyjaśnień.
- 3p – ma braki w umiejętnościach i wiadomościach określonych w IPET, zadania wykonuje z pomocą (podpowiedzią), pracuje wolno.
- 2p – w wąskim zakresie opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, samodzielnie nie potrafi wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności, pracuje bardzo wolno.
- 1p – nie podejmuje prób wykonania zadań.
- Wyboru oceny dokonuje nauczyciel po rozpoznaniu oczekiwań uczniów zgodnie z tym, co ma dla nich większą wartość motywacyjną.
- Oceny podawane rodzicom winny mieć zawsze charakter opisowo-instruktażowy i opierać się na konkretnych osiągnięciach uczniów.
- Oceny bieżące uwzględniają zagadnienia dotyczące następujących przedmiotów:
- Funkcjonowanie osobiste i społeczne (uczenie różnych praktycznych umiejętności oraz rozwijanie kompetencji społecznych).
- Zajęcia rozwijające komunikowanie się (nabywanie języka i umiejętności porozumiewania się, w bliskim i dalszym środowisku w mowie i w piśmie i w każdy możliwy dla ucznia sposób).
- Zajęcia rozwijające kreatywność (rozwijanie wyobraźni, zainteresowań, motywacji do działania i aktywności twórczej oraz wyrażania przeżyć i emocji za pomocą dostępnych środków wyrazu).
- Wychowanie fizyczne (rozwijanie sprawności i kondycji fizycznej).
- Oceny klasyfikacyjne odnotowuje się w pełnym brzmieniu w pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania.
- Formami pracy ucznia podlegającymi ocenie są:
- wytwory pracy ucznia,
- aktywność na lekcji,
- zaangażowanie w pracę.
- Oceny, o których mowa w ust. 10 ustala nauczyciel prowadzący zajęcia, uwzględniając wymagania określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym ucznia.
- Zapis ocen w dokumentacji lekcyjnej uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym przyjmuje się jako informację o postępach ucznia służącą wyłącznie nauczycielowi w celu określenia relacji osiągnięć ucznia wobec wymagań stawianych mu w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym oraz doskonalenia organizacji i metod pracy z uczniem.
- Szczegółowe warunki i tryb oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia określają Przedmiotowe Systemy Oceniania.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczeń nieklasyfikowany ze wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej i rocznej oceny ucznia z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania otrzymuje ocenę naganną z zachowania.
- Uczeń nieklasyfikowany ze wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej i rocznej oceny ucznia z powodu usprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania otrzymuje jako ocenę wyjściową z zachowania ocenę dobrą, z możliwością indywidualnego ustalenia tej oceny.
§ 12
- W klasach I–III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem ust. 4, ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne,
3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią:
7) okazywanie szacunku innym osobom.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi na wszystkich etapach edukacyjnych.
- Ocenę zachowania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym ustala się na podstawie kryteriów oceny zachowania określonych w Regulaminie Oceny Zachowania (załącznik nr 2).
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Szczegółowe warunki i tryb oceniania zachowania określa Regulamin Oceny Zachowania (załącznik nr 1).
- Dopuszcza się zapisywanie ocen bieżących zachowania w dokumentacji lekcyjnej według skali, o której mowa w ust. 3 i na warunkach określonych w ust. 5 i 6.
- zapis stopni, o których mowa w ust. 7 przyjmuje się jako informację służącą podejmowaniu bieżących działań pedagogicznych, wywołujących w uczniu potrzebę doskonalenia własnego postępowania i sprzyjających samowychowaniu (samokontroli i samoocenie)
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,
z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.
§ 13
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
Rozdział 4
Procedury związane z egzaminem klasyfikacyjnym
§ 14
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny (załącznik nr 2).
-
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
- realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
-
spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
-
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- imię i nazwisko ucznia
- zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
- wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
14a.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Dla ucznia branżowej szkoły I stopnia, nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu usprawiedliwionej nieobecności, szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” lub „nieklasyfikowana”.
Rozdział 5
Procedury związane z klasyfikowaniem uczniów
§ 15
- Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 16.
- Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 18 ust. 1 i § 16.
- Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 16.
§ 16
- Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1
-
W skład komisji wchodzą:
- w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog,
- psycholog,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Ustalona przez komisję roczna (śródroczna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 18 ust. 1.
-
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
Rozdział 6
Procedury związane z promowaniem uczniów
§ 17
- Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.
1a. Na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
- W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 4 i §18 ust. 10 oraz §12 ust. 10.
3a. Uczeń szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który w szkole podstawowej specjalnej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwóch klas może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
- Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami .
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
5a. Uczniowi, który uczęszcza na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 5, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 3, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 18 ust. 10.
Rozdział 7
Procedury związane z egzaminem poprawkowym
§ 18
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- W branżowej szkole I stopnia egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń), ma formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
-
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
- nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
- termin egzaminu poprawkowego;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
- Imię i nazwisko ucznia
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 10.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
Rozdział 8
Ukończenie szkoły
§ 20
-
Uczeń kończy szkołę podstawową lub branżową szkołę I stopnia:
- jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, zastrzeżeniem ust. 3 i §12 ust. 10;
- w przypadku szkoły podstawowej - jeżeli ponadto przystąpił do egzaminu, o którym mowa w § 1 ust. 2. Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania egzaminu określa w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. oświaty i wychowania.
- w przypadku branżowej szkoły I stopnia, od roku szkolnego 2021/2022 – jeżeli ponadto przystąpił do egzaminu zawodowego, o którym mowa w § 1 ust. 2. Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania egzaminu określa w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. oświaty i wychowania.
- Uczeń kończy szkołę podstawową lub branżową szkołę I stopnia z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
- O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.
Decyzją Rady Pedagogicznej z dnia 30 sierpnia 2019 roku Regulamin Oceniania Wewnątrzszkolnego wchodzi w życie z dniem 2 września 2019 roku.
Ostatnia aktualizacja uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 31 sierpnia 2019 roku.
Załącznik nr 1
ARKUSZ OCENY ZACHOWANIA UCZNIA
klasy IV- VIII szkoła podstawowa
oraz branżowa szkoła I stopnia
Kryteria zachowania |
I semestr |
II semestr |
Skala 0- 3 |
||
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia. Uczeń: |
||
1. punktualnie przychodzi na zajęcia |
|
|
2. usprawiedliwia nieobecne dni i spóźnienia |
|
|
3. nie ucieka z lekcji |
|
|
4. wykonuje polecenia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły |
|
|
5. jest przygotowany do zajęć, posiada przybory i materiały szkolne |
|
|
6. używa telefonu komórkowego zgodnie ze Statutem Szkoły |
|
|
7. właściwie pełni obowiązki dyżurnego |
|
|
8. nie posiada negatywnych uwag w dzienniku |
|
|
Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej. Uczeń: |
||
1. chętnie i często pomaga kolegom |
|
|
2. szanuje własność innych |
|
|
3. dba o wyposażenie, mienie szkoły oraz czystość i porządek w miejscu pracy |
|
|
4. aktywnie działa na rzecz klasy, współpracuje z samorządem szkolnym |
|
|
5. nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć |
|
|
Dbałość o honor i tradycje szkoły. Uczeń: |
||
1. dba o dobre imię szkoły |
|
|
2. jest zaangażowany w przygotowanie imprez klasowych |
|
|
3. jest zaangażowany w przygotowanie uroczystości szkolnych |
|
|
4. właściwie zachowuje się podczas apeli i uroczystości szkolnych, przychodzi w stroju galowym |
|
|
5. godnie reprezentuje klasę i szkołę w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych |
|
|
Dbałość o piękno mowy ojczystej. Uczeń: |
||
1. w swoich wypowiedziach nie używa wulgaryzmów |
|
|
2. nie przejawia agresji słownej (przezywanie, wyśmiewanie, itp.) i pisemnej |
|
|
3. stosuje na co dzień zwroty grzecznościowe |
|
|
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Uczeń: |
||
1. nie opuszcza samowolnie sal lekcyjnych i szkoły podczas lekcji |
|
|
2. właściwie zachowuje się na przerwach (nie krzyczy, nie biega, przebywa wyłącznie na terenie szkoły zgodnie ze Statutem Szkoły) |
|
|
3. nie przejawia zachowań zagrażających bezpieczeństwu innych (bicie, szarpanie, szturchanie, szantażowanie, wyłudzanie, itp.) |
|
|
4. nie oddala się od grupy w czasie wycieczek szkolnych i wyjść klasowych |
|
|
5. sygnalizuje o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu |
|
|
6. nie stosuje używek |
|
|
Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią. Uczeń: |
||
1. jest uczciwy, prawdomówny |
|
|
2. dba o schludny i estetyczny wygląd oraz stosowny strój |
|
|
3. przestrzega zasad bezpieczeństwa i regulaminów wycieczek szkolnych, oraz regulaminów klasopracowni |
|
|
4. zachowuje się właściwie w instytucjach kultury i sztuki |
|
|
Okazywanie szacunku innym osobom. Uczeń: |
||
1. jest koleżeński, życzliwy |
|
|
2. z szacunkiem odnosi się do nauczycieli i pracowników szkoły |
|
|
SUMA PUNKTÓW: |
|
|
OCENA ZACHOWANIA: |
|
|
Określając ocenę zachowania, za punkt wyjścia przyjmuje sie ocenę dobrą, która określa właściwe zachowanie
i jest oceną pozytywną. Oceniamy częstość występowania tych zachowań w oparciu o skalę od 0 pkt do 3 pkt., przy czym: 0 - nigdy nie występuje, 1 - sporadycznie (od 1 do 3 razy ), 2 - często (powyżej 3 razy), 3 – zawsze.
LICZBA PUNKTÓW |
OCENA ZACHOWANIA |
90 i więcej |
wzorowe |
76 - 89 |
bardzo dobre |
58 - 75 |
dobre |
37 - 57 |
poprawne |
14 - 36 |
nieodpowiednie |
13 i mniej |
naganne |
Załącznik nr 2
ARKUSZ OCENY ZACHOWANIA DLA UCZNIA
klasy I- III szkoły podstawowej
oraz uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym
Kryteria zachowania |
|
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia. Uczeń: |
|
1. usprawiedliwia nieobecne dni i spóźnienia |
|
2. nie ucieka z lekcji |
|
3. wykonuje polecenia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły |
|
4. jest przygotowany do zajęć, posiada przybory i materiały szkolne |
|
5. właściwie pełni obowiązki dyżurnego |
|
6. nie posiada negatywnych uwag w dzienniku. |
|
Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej. Uczeń: |
|
1. chętnie i często pomaga kolegom |
|
2. szanuje własność innych |
|
3. dba o wyposażenie, mienie szkoły oraz czystość i porządek w miejscu pracy |
|
4. aktywnie działa na rzecz klasy |
|
5. nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć |
|
Dbałość o honor i tradycje szkoły. Uczeń: |
|
1. dba o dobre imię szkoły |
|
2. jest zaangażowany w przygotowanie imprez klasowych |
|
3. właściwie zachowuje się podczas apeli i uroczystości szkolnych, przychodzi w stroju galowym |
|
4. godnie reprezentuje klasę i szkołę w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych |
|
Dbałość o piękno mowy ojczystej. Uczeń: |
|
1. w swoich wypowiedziach nie używa wulgaryzmów |
|
2. nie przejawia agresji słownej (przezywanie, wyśmiewanie, itp.) |
|
3. stosuje na co dzień zwroty grzecznościowe |
|
Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Uczeń: |
|
1. nie opuszcza samowolnie sal lekcyjnych i szkoły podczas lekcji |
|
2. właściwie zachowuje się na przerwach (nie krzyczy, nie biega, przebywa wyłącznie na terenie szkoły) |
|
3. nie przejawia zachowań zagrażających bezpieczeństwu innych (bicie, szarpanie, szturchanie itp.) |
|
4. nie oddala się od grupy w czasie wycieczek szkolnych i wyjść klasowych |
|
5. sygnalizuje o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu |
|
Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią. Uczeń: |
|
1. jest uczciwy i prawdomówny |
|
2. dba o schludny i estetyczny wygląd oraz stosowny strój |
|
3. przestrzega zasad bezpieczeństwa i regulaminów wycieczek szkolnych, oraz regulaminów klasopracowni |
|
4. zachowuje się właściwie w instytucjach kultury i sztuki |
|
Okazywanie szacunku innym osobom. Uczeń: |
|
1. jest koleżeński i życzliwy |
|
2. z szacunkiem odnosi się do nauczycieli i pracowników szkoły |
|