Wewnątrzszkolny system oceniania

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 12
 

W KOSZALINIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REGULAMIN

 

OCENIANIA

WEWNĄTRZSZKOLNEGO

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:

  1. Grażyna Ciarkowska
  2. Jadwiga Skrzypek
  3. Ilona Cyfka-Piekarz

 

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. nr 95 poz.425,  z  późn.zm.)
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248, z póżn.zm.)
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach ( Dz. U. Nr 36, poz. 155 z 1993r. Nr 83, poz.390 oraz z 1999 r. Nr 67, poz. 753 )

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 83, poz. 562 z późn. zm.) – tekst ujednolicony według stanu na 10 grudnia 2010 r.

Podstawa prawna zmian:

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 30 kwietnia 2013r. poz.520)

 

2.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. 2014 poz. 478 )

 

3.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 31.12.2014 r.poz. 1993)

 

4.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy  w szkołach publicznych (Dz.U. z 18 czerwca 2015 r. poz. 843) – zmiana z 11 sierpnia 2016 r (Dz.U. poz. 1278)

 

5.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 16.08.2017 r. poz. 1534)

 

6.   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publiczne innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu (Dz.U. z 17 sierpnia 2017 r. poz. 1546)

 

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy  w szkołach publicznych (Dz.U. z 26 lutego 2019 r. poz. 373)

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 28 maja 2019 r. poz.991)

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

  1. Regulamin  Oceniania Wewnątrzszkolnego określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów  w szkole podstawowej,  i  egzaminów zawodowych w  branżowej szkole I stopnia, zwanych dalej zespołem szkół.
  2. Warunki przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej   oraz  egzaminu zawodowego absolwentów branżowej szkoły I stopnia określają odrębne przepisy.
  3. Zasady oceniania z religii określają odrębne przepisy.

 

 

§ 2

 

  1. Ocenianiu podlegają:
  1. osiągnięcia edukacyjne ucznia;
  2. zachowanie ucznia.
  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
    i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
  2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

 

§ 3

 

  1. Ocenianie ma na celu:
    1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
    3. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
    4. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    5. dostarczanie rodzicom  i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
    6. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

 

  1. Ocenianie obejmuje:
  1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych  ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
  2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
  3. ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w zespole szkół;
  4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
  5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
  6. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (śródrocznych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
  7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom  informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

 

Rozdział 2

Zasady Regulaminu Oceniania  Wewnątrzszkolnego

 

§ 4

 

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Każdy semestr kończy się klasyfikacją. Semestr pierwszy kończy się z końcem stycznia w danym roku szkolnym, semestr drugi – z końcem roku szkolnego.
  2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich

 rodziców o:

  1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych  ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
  2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
  3. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców  o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Informacje, o których mowa w ust. 2 i 3 rodzice  otrzymują na pierwszym w roku szkolnym zebraniu z rodzicami.

 

 

§ 5

 

  1. Dokumentacja postępów i osiągnięć uczniów odbywa się poprzez zapisywanie cząstkowych, przewidywanych i końcowych ocen w elektronicznym dzienniku lekcyjnym.
  2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Uczniowie oraz rodzice  mają dostęp do elektronicznego dziennika lekcyjnego, który umożliwia bieżące śledzenie postępów ucznia w nauce.
  3. Informacje o postępach edukacyjnych ucznia oraz jego zachowaniu rodzice otrzymują podczas:
    1. zebrań klasowych,
    2. indywidualnych rozmów,
    3. zapowiedzianych wizyt w domu ucznia,
    4. rozmów telefonicznych

lub w formie:

  1. korespondencji listowej,
  2. adnotacji w zeszycie przedmiotowym.

 

  1. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w formie ustnej lub pisemnej.
  2. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom.
  3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców  jest udostępniana do wglądu dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zgłaszanych zastrzeżeń do wystawianych ocen oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania.

 

 

§ 6

 

  1. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

1a. Wymagania edukacyjne, o których mowa w §4 ust. 2 pkt. 1 dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie:

  • orzeczenia (kształcenie specjalne),
  • orzeczenia (nauczanie indywidualne),
  • opinii
  • rozpoznania potrzeb w szkole (ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach,
  • opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie tej opinii

1. Dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły organizuje się indywidualne nauczanie  w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu, na czas określony wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania.

  1. W przypadku zmiany szkoły różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przychodzi są uzupełnione w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela. Nauczyciel jest odpowiedzialny za ustalenie terminu i sposobu wyrównania różnic.
  2. Jeżeli uczeń w szkole, z której przechodzi uczył się jako przedmiotu obowiązkowego języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w oddziale szkoły, do której uczeń przechodzi, to uczeń jest obowiązany, we współpracy z nauczycielem, wyrównać różnice programowe.

 

 

§ 7

 

  1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach kulturalnych podejmowanych przez szkołę.

 

 

§ 8

 

  1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
  2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
  3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego lub informatyki, którego czas trwania uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.

4.  Dyrektor szkoły zwalnia ucznia  z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Rozdział 3

Skala i forma oceniania bieżącego

oraz klasyfikacji śródrocznej i rocznej

 

§ 9

 

  1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z zastrzeżeniem ust. 2. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się do końca stycznia.
  2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania z uwzględnieniem ustaleń indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego na podstawie przepisów, o których mowa w §6 ust. 1a  i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania zgodnie z § 11 ust. 9 i § 12 ust. 4.
  3. Klasyfikacja roczna w klasach I–III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 11 ust. 1 i § 12 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4.
  4. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania z uwzględnieniem ustaleń indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego na podstawie przepisów, o których mowa w §6 ust. 1a i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 11 ust. 9 i § 12 ust. 4.
  5. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 11 ust. 6 i § 12 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 6 oraz z warunkami określonymi w Przedmiotowych Systemach Oceniania.
  6. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym począwszy od klasy IV szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowanego na podstawie przepisów, o których mowa w §6 ust. 1a  i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 11 ust. 9 i § 12 ust. 4.
  7. Klasyfikacja roczna ucznia objętego nauczaniem indywidualnym polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 11 ust. 6 i § 12 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 6 oraz z warunkami określonymi w Przedmiotowych Systemach Oceniania.
  8. Przed rocznym (śródrocznym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców  o przewidywanych dla niego rocznych (śródrocznych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej (śródrocznej) ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
  9. Informacje, o których mowa w ust. 8 rodzice  otrzymują na zebraniu z rodzicami lub w formie korespondencji listowej na miesiąc przed rocznym (śródrocznym) klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
  10. Na wniosek ucznia lub jego rodzica przewidywana śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może zostać podwyższona na warunkach i w trybie określonym w Przedmiotowych Systemach Oceniania (PSO).
  11. Na wniosek ucznia lub jego rodzica przewidywana śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania może zostać podwyższona na warunkach i w trybie określonym przez wychowawcę klasy.

 

 

§ 10

 

  1. Śródroczne i roczne  oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
  2. W klasach I-III jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel prowadzący zespół klasowy po zasięgnięciu opinii nauczycieli współorganizujących kształcenie.
  3. Śródroczne i roczne  oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.
  4. Śródroczne i roczne  oceny klasyfikacyjne z religii i etyki ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z religii i etyki wystawia się według skali ocen przyjętej w danej klasie.
  5. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
  6. Uczniowi, który uczęszczał na zajęcia z religii albo etyki do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć, bez wskazywania z jakich zajęć jest to ocena.
  7. W przypadku, gdy uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i etyki, przy wyliczaniu średniej odpowiednio z rocznych lub końcowych ocen klasyfikacyjnych uwzględnia się oceny klasyfikacyjne uzyskane zarówno z religii, jak i z etyki. Ocena z religii lub etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
  8. Śródroczne i roczne  oceny klasyfikacyjne z praktyk zawodowych ustala nauczyciel praktycznej nauki zawodu.

 

 

§ 11

 

  1. W klasach I–III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
  2. Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych z zastrzeżeniem ust. 3 uwzględnia:
  1. poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia, o których mowa w art. 44b ust. 3 Ustawy dla danego etapu edukacyjnego
  2. wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień;
    1. Śródroczne i roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym uwzględniają w szczególności:
      1. Indywidualne predyspozycje rozwojowe ucznia;
      2. Postępy ucznia w relacji do możliwości i potrzeb;
      3. Stopień opanowania wiadomości i umiejętności zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
    2. W dokumentacji lekcyjnej zadania wykonywane przez uczniów klas I-III zapisywane są wg skali ustalonej w stopniach, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 10.
    3. W zeszytach przedmiotowych zadania wykonywane przez uczniów klas I–III oceniane są wg umownej skali piktograficznej.
    4. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć.
    5. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem ust 9, ustala się w stopniach według następującej skali:
      1. stopień celujący – 6;
      2. stopień bardzo dobry – 5;
      3. stopień dobry – 4;
      4. stopień dostateczny – 3;
      5. stopień dopuszczający – 2;
      6. stopień niedostateczny – 1,
    6. Nauczyciel na wniosek ucznia lub jego rodziców  jest obowiązany uzasadnić, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.
    7. Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:
  1. stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

 

  • nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych oraz ponadpodstawowych

oraz

  • biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami w zakresie rozwiązywania problemów w sytuacjach nietypowych

lub

  •  osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych i innych,

 

  1. stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
  2. nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystywać w sytuacjach nietypowych

oraz

  • nabył niektóre umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań ponadpodstawowych  i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych

 

  1. stopień dobry otrzymuje uczeń, który
  2. nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych, niektóre umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań ponadpodstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych

oraz

  • poprawnie stosuje wiadomości, wykonuje samodzielnie podstawowe zadania teoretyczne lub praktyczne,

 

  1. stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  2. nabył wszystkie umiejętności sprzyjające osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych

oraz

  • wykonuje zadania o średnim stopniu trudności,

 

  1. stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  2. nabył większość umiejętności sprzyjających osiągnięciu wymagań podstawowych i potrafi je wykorzystać w sytuacjach typowych

oraz

  • wykonuje z pomocą nauczyciela zadania typowe o niewielkim stopniu trudności,

 

  1. stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
  2. nie opanował podstawowych niezbędnych w ciągu dalszej nauki wiadomości i umiejętności, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu

oraz

  • nie wykonuje zadań o niewielkim elementarnym stopniu trudności.

 

  1. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się wystawianie znaku „+” oznaczającego podwyższenie wyrażonej w nim oceny lub znaku „–” jako jej obniżenie.
  2. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi na wszystkich etapach edukacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 10.
  3. Ocena bieżąca z zajęć edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym i znacznym dokonywana jest w formie:
    1. Oceny opisowej – w oddziałach uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,
    2. Oceny wyrażonej stopniem, według skali, o której mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust.12 – w oddziałach uczniów lekko upośledzonych umysłowo, których uczeń z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym i znacznym pobiera naukę.
  1. Bieżące ocenianie wysiłków i starań uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, tak w sferze wiadomości, jak i umiejętności może mieć formę:
  1. pochwały słownej.
  2. nagradzania przez znaczek lub symbol.
  3. oceny w skali punktowej.
  1. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się stosowanie następującej skali punktowej:
  1. 5p – bardzo dobrze opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, potrafi zastosować je w nowych sytuacjach. Zadania wykonuje samodzielnie, sprawnie, w bardzo dobrym tempie.
  2. 4p – dobrze opanował umiejętności i wiadomości, samodzielnie wykonuje zadania, pracuje w dobrym tempie, czasami wymaga dodatkowych wskazówek, wyjaśnień.
  3. 3p – ma braki w umiejętnościach i wiadomościach określonych w IPET, zadania wykonuje z pomocą (podpowiedzią), pracuje wolno.
  4. 2p – w wąskim zakresie opanował umiejętności i wiadomości określone w IPET, samodzielnie nie potrafi wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności, pracuje bardzo wolno.
  5. 1p – nie podejmuje prób wykonania zadań.
  1. Wyboru oceny dokonuje nauczyciel po rozpoznaniu oczekiwań uczniów zgodnie z tym, co ma dla nich większą wartość motywacyjną.
  2. Oceny podawane rodzicom winny mieć zawsze charakter opisowo-instruktażowy i opierać się na konkretnych osiągnięciach uczniów.
  3. Oceny bieżące uwzględniają zagadnienia dotyczące następujących przedmiotów:
  1. Funkcjonowanie osobiste i społeczne (uczenie różnych praktycznych umiejętności oraz rozwijanie kompetencji społecznych).
  2. Zajęcia rozwijające komunikowanie się (nabywanie języka i umiejętności porozumiewania się, w bliskim i dalszym środowisku w mowie i w piśmie i w każdy możliwy dla ucznia sposób).
  3. Zajęcia rozwijające kreatywność (rozwijanie wyobraźni, zainteresowań, motywacji do działania i aktywności twórczej oraz wyrażania przeżyć i emocji za pomocą dostępnych środków wyrazu).
  4. Wychowanie fizyczne (rozwijanie sprawności i kondycji fizycznej).
  1. Oceny klasyfikacyjne odnotowuje się w pełnym brzmieniu w pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania.
  2. Formami pracy ucznia podlegającymi ocenie są:
  1. wytwory pracy ucznia,
  2. aktywność na lekcji,
  3. zaangażowanie w pracę.
  1. Oceny, o których mowa w ust. 10 ustala nauczyciel prowadzący zajęcia, uwzględniając wymagania określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym ucznia.
  2. Zapis ocen w dokumentacji lekcyjnej uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym przyjmuje się jako informację o postępach ucznia służącą wyłącznie nauczycielowi w celu określenia relacji osiągnięć ucznia wobec wymagań stawianych mu w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym oraz doskonalenia organizacji i metod pracy z uczniem.
  3. Szczegółowe warunki i tryb oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia określają Przedmiotowe Systemy Oceniania.
  4. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  5.  Uczeń nieklasyfikowany ze wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej i rocznej oceny ucznia z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania otrzymuje ocenę naganną z zachowania.
  6.  Uczeń nieklasyfikowany ze wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej i rocznej oceny ucznia z powodu usprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania otrzymuje jako ocenę wyjściową  z zachowania ocenę dobrą, z możliwością indywidualnego ustalenia  tej oceny.

 

 

§ 12

 

  1. W klasach I–III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
  2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, z zastrzeżeniem ust. 4, ustala się według następującej skali:
  1. wzorowe;
  2. bardzo dobre;
  3. dobre;
  4. poprawne;
  5. nieodpowiednie;
  6. naganne,

3. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej;

3) dbałość o honor i tradycje szkoły;

4) dbałość o piękno mowy ojczystej;

5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:

6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią:

7) okazywanie szacunku innym osobom.

  1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi na wszystkich etapach edukacyjnych.
  2. Ocenę zachowania uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym ustala się na podstawie kryteriów oceny zachowania określonych w Regulaminie Oceny Zachowania (załącznik nr 2).
  3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
  4. Szczegółowe warunki i tryb oceniania zachowania określa Regulamin Oceny Zachowania (załącznik nr 1).
  5. Dopuszcza się zapisywanie ocen bieżących zachowania w dokumentacji lekcyjnej według skali, o której mowa w ust. 3 i na warunkach określonych w ust. 5 i 6.
  6. zapis stopni, o których mowa w ust. 7 przyjmuje się jako informację służącą podejmowaniu bieżących działań pedagogicznych, wywołujących w uczniu potrzebę doskonalenia własnego postępowania i sprzyjających samowychowaniu (samokontroli i samoocenie)
  7. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
  1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
  2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,

z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

 

 

§ 13

 

Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej  stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.


 

Rozdział 4

Procedury związane z egzaminem klasyfikacyjnym

 

§ 14

 

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej  oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców  rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny (załącznik nr 2).
  4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
    1. realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
    2. spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
      1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
      2. Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
      3. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 8.
      4. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
      5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
      6. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
      7. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
  1. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne  – jako przewodniczący komisji;
  2. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  1. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
  2. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
  3. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1. imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;
    2. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    3. termin egzaminu klasyfikacyjnego;
    4. imię i nazwisko ucznia
    5. zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
    6. wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

14a.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

  1. Dla ucznia branżowej szkoły I stopnia, nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu usprawiedliwionej nieobecności, szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.
  2. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” lub „nieklasyfikowana”.

 

 

Rozdział 5

Procedury związane z klasyfikowaniem uczniów

 

§ 15

 

  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna  ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 16.
  2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna  ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 18 ust. 1 i § 16.
  3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 16.

 


 

§ 16

 

  1. Uczeń lub jego rodzice  mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna (śródroczna) ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

  1. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1
  2. W skład komisji wchodzą:
    1. w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
  1. dyrektor szkoły albo nauczyciel albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
  2. nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
  1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
    1. dyrektor  szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
    2. wychowawca klasy,
    3. wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
    4. pedagog,
    5. psycholog,
    6. przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
    7.  przedstawiciel rady rodziców.
  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  2. Ustalona przez komisję roczna (śródroczna ) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej  oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 18 ust. 1.
  3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
      1. skład komisji,
      2. termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
      3. zadania (pytania) sprawdzające,
      4. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
    2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
      1. skład komisji,
      2. termin posiedzenia komisji,
      3. wynik głosowania,
      4. ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  3. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

 

Rozdział 6

Procedury związane z promowaniem uczniów

 

§ 17

 

  1. Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

1a. Na wniosek rodziców  i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców  rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

  1. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców  ucznia.
  2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne  oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 4 i §18 ust. 10 oraz §12 ust. 10.

3a. Uczeń szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania co najmniej jednej klasy, a który  w szkole podstawowej specjalnej uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwóch klas może być promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

  1. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami .
  2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

5a. Uczniowi, który uczęszcza na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 5, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

  1. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 3, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 18 ust. 10.

 

 

Rozdział 7

 

Procedury związane z egzaminem poprawkowym

 

§ 18

 

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. W branżowej szkole I stopnia egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń), ma formę zadań praktycznych.
  4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
  6. dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora - jako przewodniczący komisji;
  7. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
  8. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
  2. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    1. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    2. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    3. termin egzaminu poprawkowego;
    4. pytania egzaminacyjne;
    5. wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
    6. Imię i nazwisko ucznia

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  2. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 10.
  3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

 

Rozdział 8

 

Ukończenie szkoły

 

§ 20

 

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową lub branżową szkołę I stopnia:
    1. jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne  oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, zastrzeżeniem ust. 3 i §12 ust. 10;
    2. w przypadku szkoły podstawowej  - jeżeli ponadto przystąpił  do egzaminu, o którym mowa w § 1 ust. 2. Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania egzaminu określa w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. oświaty i wychowania.
    3.  w przypadku  branżowej szkoły I stopnia, od roku szkolnego 2021/2022  – jeżeli ponadto przystąpił do egzaminu zawodowego, o którym mowa w § 1 ust. 2. Szczegółowe warunki i sposób przeprowadzania egzaminu określa w drodze rozporządzenia minister właściwy ds. oświaty i wychowania.
  2. Uczeń kończy szkołę podstawową lub branżową szkołę I stopnia z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
  3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.

 

 

 

 

Decyzją Rady Pedagogicznej z dnia 30 sierpnia 2019 roku Regulamin Oceniania Wewnątrzszkolnego wchodzi w życie z dniem 2 września 2019 roku.

Ostatnia aktualizacja uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 31 sierpnia 2019 roku.

Załącznik nr 1

ARKUSZ OCENY ZACHOWANIA UCZNIA

klasy IV- VIII szkoła podstawowa

oraz branżowa szkoła I stopnia

 

Kryteria zachowania

I semestr

II semestr

Skala 0- 3

Wywiązywanie się z obowiązków ucznia. Uczeń:

1. punktualnie przychodzi na zajęcia

 

 

2. usprawiedliwia nieobecne dni i spóźnienia

 

 

3. nie ucieka z lekcji

 

 

4. wykonuje polecenia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły

 

 

5. jest przygotowany do zajęć, posiada przybory i materiały szkolne

 

 

6. używa telefonu komórkowego zgodnie ze Statutem Szkoły

 

 

7. właściwie pełni obowiązki dyżurnego

 

 

8. nie posiada negatywnych uwag w dzienniku

 

 

Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej. Uczeń:

1. chętnie i często pomaga kolegom

 

 

2. szanuje własność innych

 

 

3. dba o wyposażenie, mienie szkoły oraz czystość i porządek w miejscu pracy

 

 

4. aktywnie działa na rzecz klasy, współpracuje z samorządem szkolnym

 

 

5. nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć

 

 

Dbałość o honor i tradycje szkoły. Uczeń:

1. dba o dobre imię szkoły

 

 

2. jest zaangażowany w przygotowanie imprez klasowych

 

 

3. jest zaangażowany w przygotowanie uroczystości szkolnych

 

 

4. właściwie zachowuje się podczas apeli i uroczystości szkolnych, przychodzi w stroju galowym

 

 

5. godnie reprezentuje klasę i szkołę w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych

 

 

Dbałość o piękno mowy ojczystej. Uczeń:

1. w swoich wypowiedziach nie używa wulgaryzmów

 

 

2. nie przejawia agresji słownej (przezywanie, wyśmiewanie, itp.) i pisemnej

 

 

3. stosuje na co dzień  zwroty grzecznościowe

 

 

Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Uczeń:

1. nie opuszcza samowolnie sal lekcyjnych i szkoły podczas lekcji

 

 

2. właściwie zachowuje się na przerwach  (nie krzyczy, nie biega, przebywa wyłącznie na terenie szkoły zgodnie ze Statutem Szkoły)

 

 

3. nie przejawia zachowań zagrażających bezpieczeństwu innych (bicie, szarpanie, szturchanie, szantażowanie, wyłudzanie, itp.)

 

 

4. nie oddala się od grupy w czasie wycieczek szkolnych i wyjść klasowych

 

 

5. sygnalizuje o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu

 

 

6. nie stosuje używek

 

 

Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią. Uczeń:

1. jest uczciwy, prawdomówny

 

 

2. dba o schludny i estetyczny wygląd oraz stosowny strój

 

 

3. przestrzega zasad bezpieczeństwa i regulaminów wycieczek szkolnych, oraz regulaminów klasopracowni

 

 

4. zachowuje się właściwie w instytucjach kultury i sztuki

 

 

Okazywanie szacunku innym osobom. Uczeń:

1. jest koleżeński, życzliwy

 

 

2. z szacunkiem odnosi się do nauczycieli i  pracowników szkoły

 

 

SUMA PUNKTÓW:

 

 

OCENA  ZACHOWANIA:

 

 

 

Określając ocenę zachowania, za punkt wyjścia przyjmuje sie ocenę dobrą, która określa właściwe zachowanie

i jest oceną pozytywną. Oceniamy częstość występowania tych zachowań w oparciu o skalę od 0 pkt do 3 pkt., przy czym: 0 - nigdy nie występuje, 1 - sporadycznie (od 1 do 3 razy ), - często (powyżej 3 razy), 3 – zawsze.    

 

LICZBA PUNKTÓW

OCENA ZACHOWANIA

90 i więcej

wzorowe

76 - 89

bardzo dobre

58 - 75

dobre

37 - 57

poprawne

14 - 36

nieodpowiednie

13 i mniej

naganne

 


 

                                                                                                     Załącznik nr 2

ARKUSZ OCENY ZACHOWANIA DLA UCZNIA

klasy I- III szkoły podstawowej

oraz uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym

 

 

 

             Kryteria zachowania

 
 

Wywiązywanie się z obowiązków ucznia. Uczeń:

 

1. usprawiedliwia nieobecne dni i spóźnienia

 

2. nie ucieka z lekcji

 

3. wykonuje polecenia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły

 

4. jest przygotowany do zajęć, posiada przybory i materiały szkolne

 

5. właściwie pełni obowiązki dyżurnego

 

6. nie posiada negatywnych uwag w dzienniku.

 

Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej. Uczeń:

 

1. chętnie i często pomaga kolegom

 

2. szanuje własność innych

 

3. dba o wyposażenie, mienie szkoły oraz czystość i porządek w miejscu pracy

 

4. aktywnie działa na rzecz klasy

 

5. nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć

 

Dbałość o honor i tradycje szkoły. Uczeń:

 

1. dba o dobre imię szkoły

 

2. jest zaangażowany w przygotowanie imprez klasowych

 

3. właściwie zachowuje się podczas apeli i uroczystości szkolnych, przychodzi

 w stroju galowym

 

4. godnie reprezentuje klasę i szkołę w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych

 

Dbałość o piękno mowy ojczystej. Uczeń:

 

1. w swoich wypowiedziach nie używa wulgaryzmów

 

2. nie przejawia agresji słownej (przezywanie, wyśmiewanie, itp.)

 

3. stosuje na co dzień  zwroty grzecznościowe

 

Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób. Uczeń:

 

1.  nie opuszcza samowolnie sal lekcyjnych i szkoły podczas lekcji

 

2. właściwie zachowuje się na przerwach  (nie krzyczy, nie biega, przebywa wyłącznie na terenie szkoły)

 

3. nie przejawia zachowań zagrażających bezpieczeństwu innych (bicie, szarpanie, szturchanie itp.)

 

4. nie oddala się od grupy w czasie wycieczek szkolnych i wyjść klasowych

 

5. sygnalizuje o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu

 

Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią. Uczeń:

 

1. jest uczciwy i prawdomówny

 

2. dba o schludny i estetyczny wygląd oraz stosowny strój

 

3. przestrzega zasad bezpieczeństwa i regulaminów wycieczek szkolnych, oraz regulaminów klasopracowni

 

4. zachowuje się właściwie w instytucjach kultury i sztuki

 

Okazywanie szacunku innym osobom. Uczeń:

 

1. jest koleżeński i życzliwy

 

2. z szacunkiem odnosi się do nauczycieli i  pracowników szkoły

 

 

 


Wytworzył:
Agnieszka Dryńska-Płocharska
(2019-12-16)
Udostępnił:
Adel Juliusz
(2003-07-18 10:06:43)
Ostatnio zmodyfikował:
Dryńska-Płocharska Agnieszka
(2019-12-19 13:28:13)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki