Statut Branżowej Szkoły I Stopnia

​​​​​​

 

 

 

  1.  
  •  BRANŻOWEJ SZKOŁY
  •  I STOPNIA NR 8
            1. KOSZALINIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

 

 

Rozdział 1. Definicje wyrażeń statutowych ………………………………………………         str. 3

Rozdział 2. Informacje ogólne o szkole ……………………………………………………....     str. 3

Rozdział 3. Cele i zadania szkoły ……………………………………………………………….        str. 4

Rozdział 4. Organy szkoły …………………………………………………………………………         str. 6

Rozdział 5. Stanowiska kierownicze …………………………………………………………         str. 7

Rozdział 6. Organizacja szkoły ………………………………………………………………….         str. 8

Rozdział 7. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły ………………………………………        str.15

Rozdział 8. Uczniowie           ……………………………………………………………………………….            str.15

Rozdział 9. Tryb rozpatrywania skarg i wniosków …………………………………….        str.21

Rozdział 10. Postanowienia końcowe ……………………………………………………...         str.22

Rozdział 11. Zmiana statutu …………………………………………………………………….         str.22

 

 

Rozdział 1

Definicje wyrażeń statutowych

 

Poradnia         - określenie w statucie: poradnia psychologiczno-pedagogiczna

Rodzice            - określenie w statucie: rodzice, prawni opiekunowie

Statut               - określenie statutu:  Branżowej Szkoły I stopnia nr 8 w Koszalinie

Szkoła               - określenie w statucie: Branżowa Szkoła I stopnia nr 8 w Koszalinie

Zespół             - określenie w statucie: Zespół Szkół nr 12

ZS nr 12          - skrót: Zespół Szkół nr 12 w Koszalinie

 

 

  1. 2
  •  Informacje ogólne o szkole

§ 1

 

  1. Branżowa Szkoła I stopnia nr 8 w Koszalinie wchodzi w skład Zespołu Szkół Nr 12                           z siedzibą przy ulicy Bolesława Krzywoustego 5 w Koszalinie.

2. Branżowa Szkoła I stopnia  nr 8 zwana dalej Szkołą jest placówką publiczną, kształcącą uczniów:

  1. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;
  2. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ze sprzężeniami;
  3. z autyzmem.

3. Branżowa Szkoła I stopnia nr 8 jest szkołą kształcącą młodzież w zawodach:

  1. kucharz;
  2. monter sieci i instalacji sanitarnych;
  3. pracownik pomocniczy obsługi hotelowej;
  4. pracownik pomocniczy mechanika;
  5. pracownik pomocniczy fryzjera;
  6. pracownik pomocniczy krawca;
  7. pracownik pomocniczy gastronomii.  

4. Ukończenie Szkoły oraz zdanie egzaminu zawodowego, umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikację w danym zawodzie.

5. Absolwenci Szkół otrzymują świadectwo ukończenia szkoły, dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie , zgodnie z obowiązującymi przepisami.

6. Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu zawodowego regulują odrębne przepisy.

7.   Szkoła  może wprowadzić nowe kierunki kształcenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

8. Szkoła wykonuje swoje zadania dydaktyczno-wychowawcze w obiektach będących                     w zarządzie Zespołu Szkół nr 12 znajdujących się przy ul Bolesława Krzywoustego 5                                       i Połczyńskiej 71 a oraz w innych obiektach na terenie Koszalina na zasadach uzgodnionych                  z zarządcami tych obiektów.

§ 2

  1. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Miasto Koszalin przy ulicy Rynek                                Staromiejski 6-7 w Koszalinie.

2.  Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty w Szczecinie.

3. Gospodarka finansowa i materiałowa Szkoły prowadzona jest zgodnie z odrębnymi przepisami.

4. Szkoła jest jednostką budżetową.

 

 

  1. 3
  2. i zadania szkoły

 

§ 3.

Szkoła  realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, Programu wychowawczo-                          -profilaktycznego  uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów i lokalnego środowiska.

§ 4

  1. Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczniów  do życia
    w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się  rynku pracy.

§ 5

2. W szkole dąży się do wszechstronnego rozwoju uczniów, szczególnie  poprzez następujące cele:

1) kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej,  lokalnej i regionalnej;

2) kształtowanie świadomości swoich praw i obowiązków, zaznajamianie
z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia;

3) zapobieganie zachowaniom agresywnym;

4) kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi;

5) wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i grupie rówieśniczej;

6) wspieranie rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki, szanowanie dorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie;

7) kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych;

8) wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia  z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji;

9) zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego  i emocjonalnego;

10) wspieranie ucznia w procesie nabywania wiedzy, umiejętności, postaw i nawyków, które zapewnią mu  przygotowanie do świadomego, samodzielnego życia;

11) dążenie do osiągania jak najlepszych efektów kształcenia zgodnie
 z indywidualnymi możliwościami i potrzebami uczniów;

12) zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenie gwarantujących właściwą realizację zadań placówki;

13) tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku.

§ 6.

Wyżej wymienione cele osiągane są poprzez realizację następujących zadań:

 

1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

2) wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonywaną na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż dwa razy w roku, przez zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącą podstawą opracowania i modyfikowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć terapeutycznych                           z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi;

3) realizację programu nauczania, Programu wychowawczo-profilaktycznego  dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności z wykorzystaniem dostosowanych  form i metod pracy;

4) zapewnienie odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych;

5) organizowanie zajęć pozalekcyjnych umożliwiających rozwijanie uzdolnień                                            i zainteresowań uczniów zgodnie z ich oczekiwaniami i możliwościami finansowymi szkoły;

6) organizowanie zajęć rozwijających zachowania asertywne i empatyczne;

7) zapewnienie wszystkim uczniom opieki psychologiczno-pedagogicznej;

8) integrację działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły i rodziców;

9) udzielenie pomocy rodzicom młodzieży z niepełnosprawnością w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych w wychowaniu i wspieraniu rozwoju ich dzieci;

10) integrację uczniów ze środowiskiem lokalnym;

11) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym;

12) zapewnienie uczniom warunków pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego                                                 

        i fizycznego w poszanowaniu godności oraz wolności światopoglądowej;

13) przygotowanie uczniów do wykonywania wyuczonych zawodów;

14) zapewnienie specjalistycznej opieki podczas zajęć teoretycznych i praktycznej nauki

      zawodu;

15) zapewnienie uczniom wszechstronnego poznania zawodu;

16) dostarczanie pozytywnych wzorców zachowań.

 

§ 7

Szkoła może realizować projekty edukacyjne w oparciu o zewnętrzne źródła finansowania                   w tym Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  w celu wzbogacania oferty edukacyjnej.

 

 

 

  1. 4
  1. szkoły

 

  § 8

  1. Organami Szkoły są:
  1. Dyrektor Szkoły;
  2. Rada Pedagogiczna;
  3. Rada Rodziców;
  4. Samorząd Uczniowski.
  1. Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski działają w oparciu o własne regulaminy,  zgodne z Ustawą  Prawo Oświatowe, Ustawą o Systemie Oświaty, statutem Szkoły oraz statutami poszczególnych Szkół.

§ 9

  1. Dyrektor jest pracodawcą dla osób zatrudnionych w Zespole.
  2. Szczegółowy zakres zadań i kompetencji Dyrektora Szkoły określają przepisy : Karta Nauczyciela, Kodeks pracy, Prawo Oświatowe oraz wydane na ich podstawie akty wykonawcze.

§ 10

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie.
  2. Kompetencje  Rady Pedagogicznej wynikają z ustawy  Prawo Oświatowe.
  3. Zadania Rady pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie.                             

§ 11

  1. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły wchodzących  w skład Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie. 
  2. Rada Rodziców działa w oparciu o Regulamin Rady Rodziców w Zespole Szkół nr 12 opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 12

        1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
        2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego w ZS nr 12 w Koszalinie.

§ 13

Organy Zespołu, w skład którego wchodzi Szkoła  są zobowiązane do współpracy, wspierania Dyrektora, tworzenia dobrego klimatu Szkoły, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania Szkoły  i Zespołu.

§ 14

Zaistniałe sytuacje konfliktowe między organami Zespołu rozstrzyga Dyrektor  Zespołu.

 

 

Rozdział 5

Stanowiska kierownicze

 

§ 15

W Zespole, w skład którego wchodzi Szkoła  tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

  1. dyrektor;
  2. wicedyrektorzy;
  3. główny księgowy;
  4. kierownik gospodarczy.

§ 16

  1. Powierzanie stanowiska wicedyrektora i odwoływanie należy do kompetencji Dyrektora Zespołu po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej.
  2. Prawa i obowiązki wicedyrektora Zespołu określa Zakres zadań, odpowiedzialności                             i uprawnień wicedyrektora Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie.

§ 17

  1. Do zadań głównego księgowego należy w szczególności prowadzenie prawidłowej zgodnej z przepisami gospodarki finansowej Zespołu.
  2. Szczegółowe zadania i zakres odpowiedzialności głównego księgowego wynikają                        z obowiązującego w Szkole  Zakresu obowiązków i uprawnień głównego księgowego.

 

§ 18

  1. Do zadań kierownika gospodarczego należy prowadzenie kadr, organizacja zaopatrzenia  oraz,  nadzór nad pracownikami obsługi.
  2. Szczegółowe zadania i zakres odpowiedzialności kierownika gospodarczego wynikają                  z obowiązującego w Szkole Zakresu obowiązków kierownika gospodarczego.

 

Rozdział  6

  1. pracy szkoły

 

§ 19

Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy Ministra Edukacji Narodowej dotyczące  organizacji roku szkolnego.
 

§ 20

  1. Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa Arkusz organizacji Zespołu  Szkół nr 12  w Koszalinie.
  2. Zasady opracowania, opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji pracy Szkoły regulują przepisy prawa oświatowego.
  3. Organizację stałych zajęć dydaktyczno-wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego                   z uwzględnieniem zasad ochrony i higieny pracy.
  4. Uczniom, w stosunku do których właściwa poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła nauczanie indywidualne, dyrektor organizuje taką formę nauczania. Uczeń jest przypisany do danego oddziału szkoły. Liczbę jego tygodniowych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określają odrębne przepisy.
  5. Dokumentacja pracy Szkoły jest prowadzona w formie papierowej i elektronicznej.
  6. Szkoła używa dziennika elektronicznego jako dziennika dokumentującego zajęcia lekcyjne.

§ 21

  1. W Szkole realizuje się programy nauczania zgodne z obowiązującą podstawą programową kształcenia ogólnego, kształcenia w zawodach, które uwzględniają możliwości psychofizyczne uczniów,  zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną i dopuszczone do użytku  przez Dyrektora Szkoły.

§ 22

 W celu kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności
w Szkole mogą być prowadzenie innowacje pedagogiczne.

 

 

§ 23

  1. Podstawową  jednostką  organizacyjną  Szkoły  jest  oddział.
  2. Liczba  uczniów  w  oddziale  nie powinna być większa niż 16 uczniów.
  3. Oddziałami opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  4. Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
  1. opieka nad powierzonym mu oddziałem;
  2. poznanie środowiska uczniów swojego oddziału;
  3. koordynowanie oddziaływań wychowawczych nauczycieli uczących  w danym oddziale;
  4. tworzenie warunków zapewniających właściwe relacje interpersonalne w zespole uczniów;
  5. współpraca z rodzicami uczniów oraz włączanie ich w organizacyjne sprawy oddziału i Szkoły.
  1. Szczegółowy zakres zadań nauczyciela wychowawcy zawiera Kodeks Nauczyciela                                         w Zespole Szkół nr 12 w Koszalinie.   

 

§  24

  1. W celu realizacji zadań dydaktycznych Rada Pedagogiczna powołuje Zespoły nauczycieli składające się z nauczycieli danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych.
  2. Pracą Zespołu nauczycieli kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora.
  3. Zespoły nauczycieli realizują swoje zadania zgodnie z opracowanymi przez siebie planami pracy i zadaniami do realizacji w danym roku szkolnym.
  4. Zespoły nauczycieli  przedstawiają Radzie Pedagogicznej sprawozdanie z własnej działalności dwa razy w roku podczas podsumowania działalności dydaktyczno-                              -wychowawczej.

§ 25

  1. W celu rozwijania zainteresowań oraz uzdolnień uczniów w Szkole prowadzone są koła zainteresowań.
  2. Katalog kół zainteresowań każdego roku zatwierdza Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.

§ 26

  1. W szkole mogą działać stowarzyszenia oraz organizacje młodzieżowe.
  2. Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie Szkoły wydaje Dyrektor określając jednocześnie warunki prowadzenia działalności.

§ 27

  1.  W celu realizacji zadań wychowawczych Rada Pedagogiczna powołuje Zespół wychowawczy.
  2. Do zadań Zespołu wychowawczego należy:
  1. współpraca z Radą Rodziców w opracowaniu Programu wychowawczo-                          -profilaktycznego;
  2. monitorowanie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego,
  3. opracowanie szczegółowych kryteriów i zasad oceniania zachowania uczniów;
  4. analizowanie i przedstawienie Radzie Pedagogicznej wniosków z analizy efektów pracy wychowawczej poszczególnych Szkół w Zespole.

§ 28

  1. W Szkole zapewnia się uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. W celu zapewnienia uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej Szkoła:
  1. zatrudnia pedagoga i psychologa;
  2. współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, sądem rodzinnym                      i nieletnich, policją oraz innymi podmiotami organizującymi i prowadzącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

§ 29

  1. Szkoła wspiera rodziców wychowujących dzieci pozostające  pod ich władzą rodzicielską.
  2. Szkoła współdziała z rodzicami uczniów w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
  3. Rodzice mają prawo uczestniczyć  w diagnozowaniu potrzeb uczniów oraz  we współpracy   z nauczycielami współtworzyć Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne.
  4. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami stwarzając możliwości wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze w formie zebrań i konsultacji.
  5. Rodzice mogą na bieżąco śledzić wyniki w nauce oraz zachowanie dziecka poprzez dostęp do elektronicznego dziennika.
  6. Rodzice mają możliwość włączania się w organizację imprez klasowych, do których uczęszczają ich dzieci.
  7. Rodzice mają możliwość uczestnictwa w ważnych uroczystościach szkolnych.
  8. Rodzice mogą zostać wyróżnieni przez Dyrektora Szkoły dyplomem na wniosek wychowawcy klasy za zaangażowanie i działalność na rzecz klasy i szkoły.
  9. Szczegółowe zadania i prawa rodziców zawarto w Regulaminie Rodziców ZS nr 12                             w Koszalinie.

§ 30

 

    W Szkole realizowane są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze:

  1. obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego,                                         w ramach których odbywa się  nauczanie przedmiotów;
  2. zajęcia praktycznej nauki zawodu;
  3. zajęcia z wychowawcą;
  4. zajęcia z doradztwa zawodowego;
  5. zajęcia z godzin do dyspozycji dyrektora;
  6. zajęcia z religii lub etyki;
  7. zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

§ 31

  1. Podstawową formą pracy dydaktyczno-wychowawczej Szkoły jest lekcja.
  2.  Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  3. Rada Pedagogiczna  może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłużej niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

§ 32

  1. W Szkole prowadzi się zajęcia rewalidacji indywidualnej i inne o charakterze terapeutycznym.
  2. Typ zajęć oraz czas przeznaczony na ich realizację określają przepisy oświatowe.

§ 33

Praktyczna nauka zawodu organizowana jest w formie zajęć praktycznych na terenie Szkoły albo poza Szkołą, na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora Szkoły z zarządcą szkoły prowadzącym kształcenie zawodowe, warsztatami szkolnymi lub pracodawcą.

§ 34

Zajęcia praktyczne organizuje się dla uczniów w celu opanowania przez nich

umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie.

§ 35

Zakres wiadomości i umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych nabywanych przez uczniów na zajęciach praktycznych, a także  wymiar godzin tych zajęć określa podstawa programowa dla danego zawodu oraz ramowy plan nauczania.

§ 36

Szkoła  zapewnia niezbędne  środki dydaktyczne oraz  warunki bhp zgodne                                            z Rozporządzeniem MEN w sprawie praktycznej nauki zawodu.

§ 37

  1. Do realizacji zadań statutowych  Szkoła posiada następujące pomieszczania:
  1. klasopracownie do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
  2. pracownie zajęć do nauki zawodu z niezbędnym wyposażeniem;
  3. świetlicę szkolną;
  4. bibliotekę z czytelnią;
  5. gabinet pielęgniarki szkolnej;
  6. gabinet pedagoga;
  7. gabinet psychologa;
  8. sale do użytku sportowego, rekreacyjnego i rehabilitacyjnego;
  9. pomieszczenia administracyjno- gospodarcze i ogólnego użytku;
  10. pokój nauczycielski.

2. Zajęcia specjalistyczne są realizowane w pracowniach utworzonych do tego celu.

3. Komputery szkolne wyposażone są w aktualizowane na bieżąco programy blokujące treści internetowe, które mogłyby mieć szkodliwy wpływ na ucznia.

4. Organizacja pracowni szkolnych oraz zasady korzystania ze sprzętu szkolnego podlegają przepisom regulującym działalność poszczególnych pracowni.

5.Regulaminy poszczególnych pracowni znajdują się w widocznych miejscach                                               w poszczególnych pracowniach szkolnych.

6. Nauczyciele zobowiązani się do zapoznania uczniów z ww. regulaminem.

7. Korzystanie z pomieszczeń szkoły powinno odbywać się na zasadzie poszanowania mienia szkolnego i odpowiedzialności uczniów za powierzony sprzęt szkolny zgodnie                                           z obowiązującymi przepisami

§ 38

  1. W Szkole funkcjonuje biblioteka wraz z czytelnią.
  2. Biblioteka szkolna wraz z czytelnią stanowią pracownie, gdzie realizuje się potrzeby                              i zainteresowania  uczniów, nauczycieli, rodziców.
  3. Organizacja biblioteki uwzględnia w szczególności zadania w zakresie:
  1. gromadzenia i udostępnianiu podręczników, materiałów edukacyjnych                                             i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;
  2. tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-                    -komunikacyjnymi;
  3. rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania                           i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
  4. organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową                                         i społeczną uczniów;
  5. przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej.
  1. Harmonogram pracy nauczyciela bibliotekarza zatwierdza Dyrektor Zespołu.
  2. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki i czytelni oraz zadania nauczyciela bibliotekarza reguluje Regulamin biblioteki szkolnej ZS nr 12 w Koszalinie.


§ 39

  1. W Szkole działa świetlica zapewniająca uczniom opiekę poza godzinami nauki.
  2. Świetlica zapewnia zajęcia uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz psychofizyczne dzieci                       i młodzieży.
  3. Świetlica działa zgodnie z organizacją roku szkolnego.
  4. Pobyt ucznia w świetlicy jest bezpłatny.
  5. Szczegółowe zasady funkcjonowania świetlicy określa Regulamin świetlicy szkolnej                              w Zespole Szkół nr 12.
  6. Wychowawca świetlicy:
  1. sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w świetlicy;
  2. organizuje różnorodne formy zajęć dodatkowych;
  3. inspiruje uczniów do umiejętnego wykorzystania czasu wolnego.
  1. Szczegółowe zadania wychowawcy świetlicy określa zakres obowiązków zawartych                        w Kodeksie Nauczyciela ZS nr 12 w Koszalinie i Regulaminie zajęć opiekuńczych w ZS nr 12.

§ 40

  1. Uczniowie Szkoły mogą prowadzić działania w ramach wolontariatu.
  2. Grupę wolontariuszy tworzą uczniowie, którzy zadeklarują swoją przynależność                                  do wolontariatu w danym roku szkolnym.
  3. Opiekunem szkolnego wolontariatu jest nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły.
  4. Wolontariat w Szkole prowadzony jest w ramach zajęć dodatkowych    i   odbywa się pod stałą opieką nauczyciela.
  5. Młodzież skupiona w szkolnym wolontariacie podejmuje działania na rzecz dwóch środowisk – społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.
  6. Jeśli wolontariusz jest osobą niepełnoletnią, to powinien przedstawić pisemną zgodę na udział w wolontariacie, podpisaną przez rodziców.
  7. Szczegółowe zasady funkcjonowania wolontariatu określa Regulamin działań wolontariatu w Zespole Szkół nr 12.

§ 41

  1. W Szkole realizuje się Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego podejmując wiele zadań w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
  2. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zawiera plan działań, sposoby realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy.
  3. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego realizują: dyrektor szkoły, szkolny doradca zawodowy, pedagog szkolny, wychowawcy klas, nauczyciel bibliotekarz, pielęgniarka szkolna oraz wszyscy  nauczyciele.
  4. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zatwierdza Dyrektor Szkoły.

§ 42

  1. Szkoła współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
  2.  Korzysta z wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie doskonalenia kompetencji pedagogicznych nauczycieli.
  3. Szkoła umożliwia pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzenie obserwacji w naturalnym środowisku szkolnym.
  4. W Szkole tworzy się warunki do indywidualnych i zbiorowych spotkań rodziców                                    z pracownikami poradni mających na celu wsparcie rodziców w procesie wychowawczym.
  5. Szkoła korzysta z pomocy poradni w zakresie realizacji zadań dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych na zasadach współpracy między Szkołą a poradnią.

 

 

 

 

§ 43

1. W szkole zapewnia się opiekę i pomoc uczniom, którzy z przyczyn rodzinnych lub losowych potrzebują pomocy i wsparcia .

2. Formy opieki i pomocy dostosowane są do indywidualnej sytuacji rodzinnej lub losowej ucznia.

§ 44

  1. Uczniowie Szkoły korzystają z podręczników refundowanych w całości  lub refundowanych częściowo.
  2. Szczegółowe zasady wypożyczania lub finansowania kosztów podręczników określa odrębny regulamin: Zasady wypożyczania lub finansowania podręczników w Zespole Szkół nr 12 w Koszalinie.  

 § 45

  1. Szkoła  nie  zapewnia uczniom  bezpłatnego dojazdu do szkoły  i ze szkoły.

§ 46

  1. Szkoła realizuje zadania opiekuńczo-wychowawcze odpowiednio do wieku uczniów                           i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych   przepisów bezpieczeństwa i higieny:
  1. zapewnia uczniom oraz pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki               w czasie pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych
    i nieobowiązkowych, organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
  2. zapewnia prawidłową, zgodną z obowiązującymi przepisami opiekę nad uczniami                      w trakcie organizowanych przez szkołę wycieczek, imprez sportowych, turystycznych                 i innych zajęć poza terenem placówki, poprzez zobowiązanie nauczycieli lub innych organizatorów do przestrzegania stosownych przepisów, zawartych w Szkolnym Regulaminie organizacji wycieczek i imprez pozaszkolnych w ZS nr 12 w Koszalinie.

§ 47

 Szkoła może  współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami  w zakresie działalności innowacyjnej.   

§ 48

1.  W szkole, w szczególnych sytuacjach mogą być zawieszone zajęcia na  czas oznaczony zgodnie z przepisami wynikającymi z Ustawy z dnia 12 maja 2022 r.                                                 o zmianie ustawy o systemie oświaty ( Dz.U. 2022 poz. 1116).

  1. W przypadku zawieszenia zajęć w szkole dyrektor organizuje dla uczniów zajęcia                              z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z zasadami                              i procedurami zawartymi w Regulaminie Oceniania Wewnątrzszkolnego w Zespole Szkół nr 12 w Koszalinie 

 

 

 

 

  1. 7

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

 

§ 49

  1. W Zespole , w skład którego wchodzi Szkoła zatrudnia się pracowników pedagogicznych, administracji  i obsługi.
  2.  Wyróżnia się następujące stanowiska pedagogiczne:
  1. dyrektor Szkoły, który jest dyrektorem Zespołu
  2. wicedyrektor Szkoły, który jest wicedyrektorem Zespołu;
  3. pedagog szkolny;
  4. psycholog szkolny;
  5. nauczyciel.
  1. Zasady zatrudniania, zwalniania, oceniania, wymogi kwalifikacyjne, prawa                                          i obowiązki nauczycieli określa Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy.
  2. Zasady zatrudniania w szkole pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

§ 50

  1. Realizację zadań wychowawczych w Szkole wspierają pedagog i psycholog.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień pedagoga

 i psychologa określa Kodeks Nauczyciela w ZS nr 12.

§ 51

  1. Do zakresu zadań wszystkich pracowników Szkoły należy w szczególności zapewnienie bezpieczeństwa uczniów podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym Statutem.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień nauczycieli zatrudnionych w Szkole zawarto w  Kodeksie Nauczyciela w ZS nr 12w Koszalinie, Regulaminie dyżurów nauczycieli w ZS nr 12 i Regulaminie zajęć opiekuńczych w ZS nr 12.

 

 

  1. 8
  2. szkoły

§ 52

  1. Do Szkoły  przyjmuje się uczniów na podstawie procedury zawartej w obowiązkowych przepisach dotyczących rekrutacji dzieci i młodzieży do wszystkich typów szkół                                     ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  2. Przyjęcie uczniów do szkoły odbywa się:
  1. na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzającej niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim ze sprzężeniami;
  2. na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzającej autyzm;
  3. na podstawie świadectwa ukończenia gimnazjum  i zaświadczenia okręgowej komisji egzaminacyjnej stwierdzającej o przystąpieniu ucznia do egzaminu gimnazjalnego oraz uzyskanych przez niego wynikach;
  4. w przypadku absolwenta szkoły podstawowej na podstawie świadectwa ukończenia szkoły i zaświadczenia okręgowej komisji egzaminacyjnej stwierdzającej                                          o przystąpieniu ucznia do egzaminu ósmoklasisty oraz uzyskanych przez niego wynikach;
  5. na podstawie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia nauki w danym zawodzie wydanego przez lekarza medycyny pracy.
  1. Szczegółowe zasady rekrutacji zawarto w Zasadach rekrutacji do klas pierwszych Branżowej Szkoły I stopnia nr 8 w Koszalinie.
  2. O przyjęciu ucznia do  Szkoły decyduje Dyrektor Zespołu.

§ 53

  1. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia na podstawie:
  1. świadectwa ukończenia klasy niższej, do której wcześniej uczęszczał uczeń.
  2. odpisu arkusza ocen wydanego przez dotychczasową szkołę macierzystą.
  3. dokumentów wymienionych w § 52 ust.2. pkt. 1-5;
  1. Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przychodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez Szkołę.

§ 54

Kształcenie w branżowej szkole I stopnia  trwa nie dłużej niż do 24 roku życia.

§ 55

W przypadku doświadczenia przez ucznia szczególnych trudności w nauce, edukacja może ulec przedłużeniu, co regulują odrębne przepisy.

§ 56

Na zajęciach praktycznej nauki zawodu obowiązuje indywidualny strój ochronny oraz obuwie robocze określone na każdym kierunku kształcenia.

§  57

1. Uczeń zobowiązany jest do dbania o schludny wygląd zewnętrzny oraz noszenia   

     stosownego stroju.

2. W budynku szkoły zabrania się noszenia nakryć głowy oraz ozdób zagrażających zdrowiu     

     i bezpieczeństwu.

§  58

  1. Uczniowie Szkoły mają prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych  i statutowych.
  2. Uczeń ma w szczególności  prawo do:
  1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
  2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, bądź psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
  3. ochrony i poszanowania jego godności;
  4. korzystania z pomocy stypendialnej lub doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami;
  5. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
  6. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia,
    a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
  7. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
  8. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów  w nauce;
  9. uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce;
  10. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;
  11.  korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych;
  12.  skorzystania ze szkolnego telefonu stacjonarnego w szczególnych wypadkach;
  13.  wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się                         w organizacjach działających na terenie szkoły;
  14.  korzystania z opieki pielęgniarskiej oraz stomatologicznej;
  15.  ma prawo znać  terminy prac klasowych z tygodniowym wyprzedzeniem;
  16.  kontynuowania nauki w szkole, którą rozpoczął nawet w przypadku wystąpienia                  w trakcie nauki na danym poziomie regresu rozwoju.

§ 59

Uczeń ma obowiązek:

  1. dbania o honor Szkoły, godnego jej reprezentowania oraz znajomości                                          i szacunku dla jej tradycji;
  2. realizowania obowiązku szkolnego od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do dnia jego zakończenia;
  3. udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywaniu się do nich oraz właściwego zachowania się w ich trakcie;
  4. systematycznego odrabiania zadań domowych, powtarzania i utrwalania materiału przerabianego w Szkole;
  5.  właściwego zachowania się wobec nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz pozostałych uczniów;
  6. przeciwstawiania się przejawom wulgarności i brutalności;
  7. szanowania poglądów i przekonań religijnych innych ludzi;
  8. szanowania godności i nietykalności osobistej własnej i innych;
  9. dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole, a w szczególności szanowania  mienia Szkoły, własnego i cudzego;
  10. przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, podporządkowania się zaleceniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom Rady Samorządu Uczniowskiego i Klasowego;
  11. nieoddalania się w czasie trwania zajęć szkolnych poza obiekty szkoły bez zgody nauczyciela;
  12. usprawiedliwiania spóźnień i nieobecności w szkole na bieżąco;
  13. dostarczania przeciwwskazań lekarskich dotyczących zwalniania  z niektórych zajęć;
  14. wyłączania w czasie lekcji telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych pod groźbą ich zarekwirowania;
  15.  nieprzynoszenia do szkoły przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów;
  16.  dbania o swoje życie i zdrowie, higienę oraz wystrzeganie się nałogów;
  17.  pokrywanie kosztów wyrządzonych szkód materialnych przez uczniów lub rodziców w przypadku uczniów niepełnoletnich.

 

§ 60

W szkole obowiązują nagrody i kary dla uczniów.

 

§ 61                                                             

  1. Ucznia nagradza się za:
  1. celujące i bardzo dobre wyniki w nauce;
  2. wzorowe zachowanie;
  3. wybitne osiągnięcia i pracę społeczną;
  4. godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz.

 

  1. Nagrodami są:
  1. pochwała nauczyciela wobec klasy;
  2. pochwała Dyrektora Szkoły:
  3. list gratulacyjny do rodziców;
  4. nagroda rzeczowa.

§ 62

1. Kara nie może naruszać nietykalności ucznia.

2. Wobec uczniów nieprzestrzegających  postanowień statutu oraz innych obowiązujących            przepisów prawnych i norm ustalonych przez organy szkoły można zastosować następujące kary:

  1. upomnienie wychowawcy klasy;
  2. nagana wychowawcy klasy;
  3. nagana Dyrektora;
  4. przeniesienie do innej równoległej klasy;
  5. skreślenie z listy uczniów.
  1. Udzielenie uczniowi nagany wychowawcy klasy oraz nagany Dyrektora skutkuje:
  1. pozbawieniem prawa reprezentowania klasy w imprezach szkolnych;
  2. pozbawieniem prawa reprezentowania Szkoły w imprezach pozaszkolnych;
  3. pozbawieniem pełnionych funkcji.
  1. Dyrektor Szkoły nie ma obowiązku stosowania gradacji kar ujętych w punkcie 2. Rodzaj zastosowanej kary uzależniony jest od ciężaru przewinienia ucznia.
  2. Uczeń może być skreślony z listy uczniów  w przypadku:
  1. niepodjęcia nauki w ciągu 14  dni od rozpoczęcia roku szkolnego;
  2. nagminnej, nieusprawiedliwionej absencji na zajęciach szkolnych;
  3. niszczenia i dewastacji mienia szkoły;
  4. niewywiązywania się w rażący sposób z obowiązków szkolnych;
  5. stosowania przemocy fizycznej lub psychicznej wobec uczniów, nauczycieli lub innych pracowników Szkoły;
  6. przebywania pod wpływem alkoholu, środków odurzających i rozprowadzania wyżej wymienionych środków;
  7. rażącego naruszania zasad współżycia społecznego;
  8. demoralizującego wpływu na społeczność uczniowską;
  9. notorycznego łamania postanowień statutu szkoły mimo zastosowania wcześniejszych środków dyscyplinujących;
  10. skazania prawomocnym wyrokiem.
  1. Na wniosek rodziców  uczeń może zostać przeniesiony do innej szkoły.
  2. Szczegółowe zasady dotyczące skreślenia ucznia z listy uczniów zostały ujęte                 w  Procedurach postępowania w przypadku skreślenia ucznia z listy uczniów Branżowej Szkoły I stopnia nr 8 w Zespole Szkół nr 12 w Koszalinie  

§ 63

1. W przypadku gdy nieletni uczeń wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły, za zgodą rodziców albo opiekuna nieletniego oraz nieletniego, zastosować środek oddziaływania wychowawczego zgodnie z przepisami wynikającymi z Ustawy z dn. 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu  i resocjalizacji nieletnich  ( Dz.U. 2022 r. poz. 1700).

2. Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły.                              

                                                                         § 64

  1. Dyrektor Szkoły może zawiesić wykonanie kary na okres próbny, jeżeli uczeń uzyska poręczenie wychowawcy klasy lub innego nauczyciela.
  2. Od nałożonej kary uczeń lub jego rodzice mogą wnieść pisemne odwołanie do Dyrektora Szkoły w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ukaraniu.
  3.  O odwołaniu lub odrzuceniu odwołania decyduje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy.
  4. Po zbadaniu sprawy Dyrektor może karę utrzymać albo zmienić lub uchylić jeżeli  uważa, że jest niewspółmierna do przewinienia.
  5. Dyrektor wydaje decyzję na piśmie  w terminie 14 dni od dnia wniesienia odwołania.
  6. Od decyzji Dyrektora uczeń, rodzice mogą odwołać się do Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Dyrektora Szkoły w terminie 14 dni od jej otrzymania.

§ 65

Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia  o przyznanej nagrodzie lub udzielonej karze poprzez:

  1.  udzielenie pisemnej informacji  zamieszczonej  w dzienniku elektronicznym,                            w formie oficjalnego  pisma ze szkoły, wiadomości przesłanej  pocztą elektroniczną  za potwierdzeniem;
  2.  udzielanie ustnej informacji podczas zebrań lub indywidualnych spotkaniach                           z   rodzicami;
  3.  wezwanie rodzica, w przypadku udzielenia kary za rażące naruszenie przepisów statutowych.

§ 66

1. Uczniowie w Szkole oceniani są  zgodne z obowiązującymi przepisami.                     

2. W ocenianiu uczniów uwzględnia się ich możliwości psychofizyczne związane                                             z niepełnosprawnością intelektualną.

3. Uczeń w Szkole podlega sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej ocenie oraz ustalonym sposobom kontroli wyników w nauce.                                                                                               

 4. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz sposobów przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych ściśle określa zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną  Regulamin Oceniania Wewnątrzszkolnego.

 

 

 

 

 

  1. 9

Tryb składania skarg i wniosków w przypadku łamania praw ucznia

 

§ 67

  1. Uczniowi, którego prawo zostało naruszone przez ucznia lub pracownika Szkoły, przysługuje prawo składania skarg  i wniosków na piśmie  lub ustnie do Dyrektora Szkoły    w ciągu 7 dni od daty wystąpienia naruszenia tego prawa.
  2. Skargi i wnioski w imieniu ucznia niepełnoletniego składają rodzice.
  3. Skargi i wnioski adresowane do Dyrektora Szkoły powinny zawierać imię, nazwisko  i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji.
  4. W przypadku ustnego zgłoszenia skarg i wniosków sporządza się protokół, który podpisują wnoszący i przyjmujący skargę. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi, imię, nazwisko i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis sprawy.

 

§ 68

  1. Rozpatrywanie skarg i wniosków następuje 14 dni od ich zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony, nie dłużej niż 30 dni po uprzednim zawiadomieniu osób zainteresowanych.
  2. Dyrektor może powierzyć rozpatrywanie skargi lub wniosku pedagogowi szkolnemu, nauczycielowi lub innemu pracownikowi Szkoły.
  3. W przypadku niemożności ustalenia przedmiotu skargi lub wniosku zobowiązuje się wnoszącego tę skargę do jej sprecyzowania, w nieprzekraczalnym terminie 7 dni                                  z jednoczesnym pouczeniem, że w przypadku niezachowania tego terminu skarga pozostawiona zostanie bez rozpoznania.
  4. Jeżeli skarga dotyczy okoliczności podlegających rozpoznaniu przez różne organy Dyrektor rozpatruje wyłącznie sprawy należące do jego kompetencji. W pozostałej części skargę przekazuje w terminie 7 dni właściwym organom powiadamiając o tym osobę wnoszącą skargę.
  5. O sposobie rozpoznania skargi lub wniosku Dyrektor informuje osobę wnoszącą skargę lub wniosek w formie pisemnej.
  6. W przypadku ponowienia skargi w sprawie już wyjaśnionej bez podania nowych faktów                    i okoliczności  skarga może zostać pozostawiona bez dalszego biegu.
  7. W przypadkach nieuregulowanych niniejszym statutem, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

 

 

Rozdział 10.

Postanowienia końcowe

 

§ 69

1. Dokumentację Szkoły prowadzi Zespół Szkół nr 12.

2. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z rzeczowym wykazem                           akt i przepisami archiwalnymi.

 

 

§ 70

1. Zespół i każda ze Szkół używa pieczęci do dokumentów specjalnej rangi:

  1. świadectw szkolnych;
  2. legitymacji służbowych i uczniowskich;
  3. dokumentów finansowo-rachunkowych i bankowych;
  4. pism wychodzących ze szkoły.

 

2. Pieczęcie szkolne przechowywane są w metalowej szafie. Podczas urzędowania znajdują się w miejscu dostępnym dla pracownika odpowiedzialnego za nie.

 

  1. Tryb postępowania w przypadku utraty, zniszczenia lub likwidacji pieczęci regulują odrębne przepisy.

§ 71

  1. Szkoła posiada własny stempel, a pieczęć Zespołu obowiązuje wszystkie Szkoły.
  2. Ustalona nazwa używana jest przez Szkołę w pełnym brzmieniu.
  3. Zespół posługuje się pieczęcią podłużną o treści:

 

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 12

ul. Bolesława Krzywoustego 5

75 – 064 KOSZALIN

 

  1. Branżowa Szkoła I stopnia nr 8  posługuje się pieczęcią podłużną  o treści:

 

BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA Nr 8

ul. Bolesława Krzywoustego 5

75 – 064  KOSZALIN

 

§ 72

  1. Zespół pobiera opłaty za wystawiane duplikaty świadectw i legitymacji szkolnych.
  2. Wysokość tych opłat pobiera się w kwocie równej kwocie ustalonej dla legalizacji dokumentu w przepisach o opłacie skarbowej.

 

 

 

  1. 11
  2. statutu

 

§ 73

 

  1. Kurator Oświaty może uchylić statut Szkoły albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem.
  2. Z wnioskiem o zmianę statutu lub jego części, mogą występować:
    1. Dyrektor Zespołu;
    2. Rada  Rodziców;
    3. Rada Pedagogiczna;
    4. Samorząd Uczniowski.

§ 74

 

Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem:  01. 09. 2022 r.  

 

 

 

Wytworzył:
Agnieszka Dryńska-Płocharska
Udostępnił:
Dryńska-Płocharska Agnieszka
(2019-10-22 11:27:25)
Ostatnio zmodyfikował:
Dryńska-Płocharska Agnieszka
(2022-09-23 12:23:49)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki