Statut SP14

 

 

 

STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 14                   im. JANUSZA KORCZAKA                          W KOSZALINIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

Rozdział 1. Definicje wyrażeń statutowych………………………………………….…….                                                                                                                                           str.  3

Rozdział 2. Informacje ogólne o szkole…………………………………….………………..                                                                                                                                           str.  3

Rozdział 3. Cele i zadania szkoły   ………………………………………………………….….                                                                                                                                           str.  4

Rozdział 4. Organy szkoły  …………………………………………………………………………                                                                                                                                           str.  6

Rozdział 5. Stanowiska kierownicze…………………………………………………………..                                                                                                                                           str.  7

Rozdział 6. Organizacja szkoły….………………………………………………………………..                                                                                                                                           str.  8

Rozdział 7. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły ……………………………...……….                                                                                                                                            str. 16

Rozdział 8. Uczniowie  …………………………………………………………….…………………                                                                                                                                            str. 17

Rozdział 9. Tryb rozpatrywania skarg i wniosków ……………………………………..                                                                                                                                           str. 22

 Rozdział 10. Postanowienia końcowe………………………………………………………...                                                                                                                                           str. 23

    Rozdział 11. Zmiana statutu ……………………………………………………………….……..                                                                                                                                              str. 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 1

 Definicje wyrażeń statutowych

 

Poradnia  - określenie w statucie: poradnia psychologiczno-pedagogiczna

Rodzice   - określenie w statucie: rodzice ucznia, prawni opiekunowie

Statut       - określenie statutu: Szkoły Podstawowej nr 14 im. Janusza Korczaka

Szkoła      -  określenie w statucie: Szkoła Podstawowa nr 14 im. Janusza Korczaka                                                         

                   w Koszalinie

Zespół     -  określenie w statucie: Zespół Szkół nr 12 

ZS nr 12  -  skrót: Zespół Szkół nr 12 w Koszalinie

 

 

Rozdział 2

Informacje ogólne o szkole

 

§ 1

  1. Szkoła Podstawowa nr 14 w Koszalinie jest placówką publiczną.
  2. Szkoła Podstawowa nr 14 wchodzi w skład Zespołu Szkół nr 12  z siedzibą                              przy ulicy Bolesława Krzywoustego 5  w Koszalinie.
  3. Szkoła Podstawowa nr 14 im. Janusza Korczaka w Koszalinie prowadzi

                     oddziały dla uczniów klas I – VIII;

  1. Szkoła Podstawowa nr 14 im. Janusza Korczaka kształci i wychowuje uczniów:
  1. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;                          
  2.  z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ze sprzężeniami;
  3. z autyzmem;  
  4. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym z autyzmem;
  5. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym                                      - rekwalifikowanych  wyłącznie w ramach Szkoły.
  1. Szkoła wykonuje swoje zadania dydaktyczno- wychowawcze w obiektach będących  w zarządzie Zespołu Szkół nr 12 przy ul. Bolesława Krzywoustego 5                                               i ul. Połczyńskiej 71 a w Koszalinie oraz innych obiektach na terenie Koszalina                   na zasadach uzgodnionych z zarządcami tych obiektów.

 

     § 2

  1. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Miasto Koszalin, której siedziba znajduje się przy ul. Rynek Staromiejski 6 -7 w Koszalinie.
  2. Organem sprawującym nadzór  pedagogiczny nad Szkołą jest Zachodniopomorskie Kuratorium Oświaty w Szczecinie.
  3. Gospodarka finansowa i materiałowa Szkoły  prowadzona jest zgodnie                                    z odrębnymi przepisami.
  4. Szkoła jest jednostką budżetową.                                                                                                                                                                                                                                                                          

 

Rozdział 3

 Cele i zadania Szkoły

 

§ 3

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz  Programu                                   wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów                                  i lokalnego środowiska.

§ 4

W Szkole  dąży się do wszechstronnego rozwoju uczniów, szczególnie poprzez cele:

  1. kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej;
  2. kształtowanie świadomości swoich praw i obowiązków, zaznajamianie
    z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia;
  3.  zapobieganie zachowaniom agresywnym;
  4. kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi;
  5. wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej;
  6. kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych;
  7. wspieranie rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury
    i sztuki, szanowanie dorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie;
  8. kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych;
  9. wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji;
  10.  zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego
    i emocjonalnego;
  11.  wspieranie ucznia w procesie nabywania wiedzy, sprawności, postaw i nawyków, które zapewnią mu przygotowanie do samodzielnego życia oraz kontynuacji nauki na dalszym etapie kształcenia;
  12.  dążenie do osiągania jak najlepszych efektów kształcenia zgodnie 
    z indywidualnymi możliwościami i potrzebami uczniów;
  13. zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia gwarantujących właściwą realizację zadań placówki;
  14. tworzenie pozytywnego wizerunku Szkoły w środowisku.

§ 5

Wyżej wymienione cele osiągane są poprzez realizację następujących zadań:

  1. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  2. wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonywaną na danym etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż dwa razy w roku, przez zespół nauczycieli  i specjalistów pracujących z uczniem będącą podstawą opracowania i modyfikowania Indywidualnego Programu                                         Edukacyjno-Terapeutycznego określającego zakres zintegrowanych działań  nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych  z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi;
  3. realizację programu nauczania,  Programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły odpowiednich dla danego rodzaju niepełnosprawności                                                 z wykorzystaniem  dostosowanych form  i metod pracy;
  4. zapewnienie odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego                           i środków dydaktycznych;
  5. organizowanie zajęć pozalekcyjnych umożliwiających rozwijanie uzdolnień                           i zainteresowań uczniów zgodnie z  ich oczekiwaniami i możliwościami finansowymi szkoły;
  6. organizowanie zajęć rozwijających zachowania asertywne i empatyczne;
  7. zapewnienie wszystkim uczniom opieki psychologiczno-pedagogicznej;
  8. integrację działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły i rodziców;
  9. udzielanie pomocy rodzicom dzieci z niepełnosprawnościami w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych w wychowaniu i wspieraniu rozwoju ich dzieci;
  10. integrację uczniów ze środowiskiem lokalnym;
  11. zapewnienie warunków przygotowujących uczniów do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym;
  12.  przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym;
  13. przygotowanie uczniów do kontynuowania nauki;
  14. zapewnienie uczniom warunków pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu godności oraz wolności światopoglądowej.   

 

Rozdział 4

 Organy Szkoły

 

§ 6

  1. Organami Szkoły są:
  1. Dyrektor Szkoły;
  2. Rada Pedagogiczna;
  3. Rada Rodziców;
  4. Samorząd Uczniowski.
  5. Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski działają w oparciu
    o własne regulaminy,  zgodne z ustawą Prawo Oświatowe, Ustawą o Systemie Oświaty, Statutem Zespołu oraz statutami poszczególnych Szkół.

§ 7

  1. Dyrektor Szkoły jest pracodawcą dla osób zatrudnionych w Zespole.
  2. Szczegółowy zakres zadań i kompetencji Dyrektora Szkoły określają przepisy : Karta Nauczyciela, Kodeks pracy, Prawo Oświatowe oraz wydane na ich podstawie akty wykonawcze.

 

§ 8

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły wchodzącej w skład  Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie.
  2. Kompetencje  Rady Pedagogicznej wynikają z ustawy Prawo Oświatowe.
  3. Sposób realizacji zadań Rady Pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie.      

§ 9

  1. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów Szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie. 
  2. Rada Rodziców działa w oparciu o Regulamin Rady Rodziców w Zespole Szkół nr 12 opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 10

        1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
        2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego w ZS nr 12 w Koszalinie.

§ 11

Organy Zespołu, w skład którego wchodzi Szkoła są zobowiązane do współpracy, wspierania Dyrektora, tworzenia dobrego klimatu Szkół, poczucia współdziałania                               i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania Szkoły  i Zespołu.

§ 12

Zaistniałe sytuacje konfliktowe między organami Szkoły rozstrzyga Dyrektor.

 

Rozdział 5

Stanowiska kierownicze

§ 13

W Zespole, w skład którego wchodzi Szkoła tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

  1. dyrektor;
  2. wicedyrektorzy;
  3. główny księgowy;
  4. kierownik gospodarczy.

 

 

§ 14

  1. Powierzanie stanowiska wicedyrektora i odwoływanie należy do kompetencji Dyrektora Zespołu po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej.
  2. Prawa i obowiązki wicedyrektora Zespołu określa Zakres zadań, odpowiedzialności                           i uprawnień wicedyrektora Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie.

§ 15

  1. Do zadań głównego księgowego należy w szczególności prowadzenie prawidłowej zgodnej z przepisami gospodarki finansowej Zespołu.
  2. Szczegółowe zadania i zakres odpowiedzialności głównego księgowego wynikają                               z obowiązującego w Zespole Zakresu obowiązków i uprawnień głównego księgowego.

§ 16

  1. Do zadań kierownika gospodarczego należy prowadzenie kadr, organizacja zaopatrzenia oraz nadzór nad pracownikami obsługi.
  2. Szczegółowe zadania i zakres odpowiedzialności kierownika gospodarczego wynikają                z obowiązującego w Zespole Zakresu obowiązków kierownika gospodarczego.

 

 

Rozdział 6

 Organizacja Szkoły

 

§ 17

Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy Ministra Edukacji Narodowej dotyczące organizacji roku szkolnego.     

§ 18

  1. Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa Arkusz organizacji  Zespołu Szkół nr 12 w Koszalinie.
  2. Zasady opracowania, opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji pracy Szkoły regulują  przepisy prawa oświatowego.
  3. Organizację stałych zajęć dydaktyczno-wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego  z uwzględnieniem zasad ochrony i higieny pracy.
  4. Uczniom, w stosunku do których właściwa poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaleciła nauczanie indywidualne, dyrektor organizuje taką formę nauczania. Uczeń jest przypisany do danego oddziału szkoły. Liczbę jego tygodniowych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określają odrębne przepisy.
  5. Dokumentacja pracy Szkoły jest prowadzona w formie papierowej i elektronicznej.
  6. Szkoła używa dziennika elektronicznego, jako dziennika dokumentującego zajęcia lekcyjne.

§ 19

W Szkole realizuje się programy nauczania zgodne z obowiązującą podstawą programową kształcenia ogólnego, uwzględniające możliwości psychofizyczne uczniów,  opiniowane przez Radę Pedagogiczną i dopuszczone do użytku  przez Dyrektora Szkoły.

§ 20

 W celu kształtowania u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności w Szkole mogą być prowadzenie innowacje pedagogiczne.

§ 21

  1.  Jednostkami organizacyjnymi  w Szkole są oddziały.
  2. W strukturze organizacyjnej Szkoły oddziały klas I – VIII dzielą się na etapy:
  1. I etap – klasy I – III;
  2. II etap – klasy IV – VIII.
  1. Liczbę uczniów w danym oddziale określają przepisy oświatowe:
  1. w oddziale dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – nie więcej               niż 4;
  2. w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną                      z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym – nie więcej niż 4;
  3. w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym – nie więcej niż 6;
  4. w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – nie więcej niż 16.                                             
  1. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.
  2. Oddziałami opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  3. Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
  1. opieka nad powierzonym mu oddziałem;
  2. poznanie środowiska uczniów swojego oddziału;
  3. koordynowanie oddziaływań wychowawczych nauczycieli uczących w danym oddziale;
  4. tworzenie warunków zapewniających właściwe relacje interpersonalne w zespole uczniów;
  5. współpraca z rodzicami uczniów oraz włączanie ich w programowe
    i organizacyjne sprawy oddziału i Szkoły.
  1. Szczegółowy zakres zadań nauczyciela wychowawcy zawiera Kodeks Nauczyciela                      w Zespole Szkół nr 12.

§ 22

W Szkole realizowane są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze:

  1. obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z zakresu kształcenia ogólnego, w ramach których odbywa się edukacja wczesnoszkolna i nauczanie przedmiotów;
  2. zajęcia z wychowawcą;
  3. zajęcia z doradztwa zawodowego;
  4. zajęcia z godzin do dyspozycji dyrektora;
  5. zajęcia z religii lub etyki;
  6. zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

§ 23

  1. Podstawową formą pracy dydaktyczno-wychowawczej jest lekcja.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  3. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej ( nie dłuższy niż jedna godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

§ 24

  1. W Szkole prowadzi się zajęcia rewalidacji indywidualnej i inne o charakterze terapeutycznym.
  2. Typ zajęć oraz czas przeznaczony na ich realizację określają przepisy oświatowe. 

§ 25

  1. W Szkole zapewnia się uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. W celu zapewnienia uczniom Szkoły pomocy psychologiczno- pedagogicznej Zespół:
  1. zatrudnia pedagoga i psychologa,
  2.  współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, sądem rodzinnym                 i  nieletnich, policją oraz innymi podmiotami organizującymi  i prowadzącymi pomoc psychologiczno- pedagogiczną.

§  26

  1. W celu rozwijania zainteresowań oraz uzdolnień uczniów w Szkole prowadzone są koła zainteresowań.
  2. Katalog kół zainteresowań każdego roku zatwierdza Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.

§ 27

  1. W Szkole mogą działać stowarzyszenia  oraz organizacje dziecięce i młodzieżowe.
  2. Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie Szkoły wydaje Dyrektor, określając jednocześnie warunki prowadzenia tej działalności.

§  28

  1. W celu realizacji zadań dydaktycznych Rada Pedagogiczna powołuje Zespoły nauczycieli składające się z nauczycieli danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych.
  2. Pracą Zespołu nauczycieli kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora.
  3. Zespoły nauczycieli  realizują swoje zadania zgodnie z opracowanymi przez siebie planami pracy i zadaniami do realizacji w danym roku szkolnym.
  4. Zespoły nauczycieli przedstawiają Radzie Pedagogicznej sprawozdanie z własnej działalności dwa razy w roku podczas podsumowania działalności dydaktyczno- wychowawczej.

§ 29

  1. W celu realizacji zadań wychowawczych Rada Pedagogiczna powołuje Zespół wychowawczy.
  2. Do zadań Zespołu wychowawczego należy:
  1. współpraca z Radą Rodziców w opracowaniu Programu wychowawczo-                                      -profilaktycznego;
  2. monitorowanie realizacji Programu wychowawczo- profilaktycznego;
  3. opracowanie szczegółowych kryteriów i zasad oceniania zachowania uczniów;
  4. analizowanie i przedstawienie Radzie Pedagogicznej wniosków z analizy efektów pracy wychowawczej poszczególnych Szkół w Zespole.

 

 

§ 30

  1. Szkoła wspiera rodziców wychowujących dzieci pozostające pod ich władzą rodzicielską.
  2. Szkoła  współdziała z rodzicami uczniów w zakresie nauczania, wychowania                                                    i profilaktyki. 
  3. Rodzice uczestniczą w diagnozowaniu potrzeb uczniów oraz  współpracują                              z nauczycielami przy opracowywaniu  Indywidualnych Programów Edukacyjno- Terapeutycznych.
  4. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami stwarzając możliwości wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze w formie zebrań i konsultacji.
  5. Rodzice mogą na bieżąco śledzić wyniki w nauce oraz zachowanie dziecka poprzez dostęp do elektronicznego dziennika.
  6. Rodzice mają możliwość włączania się w organizację imprez klasowych, do których uczęszczają ich dzieci.
  7. Rodzice mają możliwość uczestnictwa w ważnych uroczystościach szkolnych.
  8. Rodzice mogą zostać wyróżnieni przez Dyrektora Szkoły dyplomem na wniosek wychowawcy klasy za zaangażowanie i działalność na rzecz klasy i szkoły.
  9. Szczegółowe zadania i prawa rodziców zawarto w Regulaminie Rodziców ZS nr 12                               w Koszalinie.

§ 31

  1. Do realizacji zadań statutowych  Szkoła korzysta z następujących pomieszczeń:
  1. klasopracowni do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
  2. świetlicy szkolnej;
  3. biblioteki z czytelnią;
  4. gabinetu pielęgniarki szkolnej;
  5. gabinetu pedagoga;
  6. gabinetu psychologa;
  7.  sali  do użytku sportowego, rekreacyjnego i rehabilitacyjnego;
  8. pomieszczeń administracyjno- gospodarczych i ogólnego użytku;
  9.  pokoju nauczycielskiego.
  10.  Zajęcia specjalistyczne są realizowane w pracowniach utworzonych do tego celu.
  11.  Komputery szkolne wyposażone są w aktualizowane na bieżąco programy blokujące treści internetowe, które mogłyby mieć szkodliwy wpływ na ucznia.
  12. Organizacja pracowni szkolnych oraz zasady korzystania ze sprzętu szkolnego podlegają przepisom regulującym działalność poszczególnych pracowni.
  13. Regulaminy poszczególnych pracowni znajdują się w widocznych miejscach 
    w poszczególnych pracowniach szkolnych.
  14.  Nauczyciele zobowiązani się do zapoznania uczniów z  regulaminem poszczególnych pracowni. 
  15. Korzystanie z pomieszczeń szkoły powinno odbywać się na zasadzie poszanowania mienia szkolnego i odpowiedzialności uczniów za powierzony sprzęt szkolny zgodnie
    z obowiązującymi przepisami.

§ 32

  1. W Szkole  funkcjonuje biblioteka wraz z czytelnią.
  2. Biblioteka szkolna wraz z czytelnią stanowią pracownie, w których realizuje się potrzeby  i zainteresowania uczniów, nauczycieli, rodziców.
  3. Organizacja biblioteki uwzględnia  w szczególności zadania w zakresie:
  1. gromadzenia i udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych                                             i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych;
  2. tworzenia warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno- komunikacyjnymi;
  3. rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania                     i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
  4. organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową                                         i społeczną uczniów;
  5. przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej.
  6. Harmonogram pracy nauczyciela bibliotekarza zatwierdza Dyrektor Zespołu.
  7. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki i czytelni oraz zadania nauczyciela bibliotekarza reguluje Regulamin biblioteki szkolnej ZS nr 12. oraz Kodeks Nauczyciela.

§ 33

  1. W Szkole świetlica zapewnia uczniom opiekę poza godzinami nauki.
  2. W świetlicy zapewnia się zajęcia uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci i młodzieży.
  3. Świetlica działa zgodnie z organizacją roku szkolnego.
  4. Pobyt ucznia w świetlicy jest bezpłatny.
  5. Szczegółowe zasady funkcjonowania świetlicy określa Regulamin świetlicy szkolnej                                             w Zespole Szkół nr 12.
  6. Wychowawca świetlicy:
  1. sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w świetlicy;
  2. organizuje różnorodne formy zajęć dodatkowych;
  3. inspiruje uczniów do umiejętnego wykorzystania czasu wolnego.
  4. Szczegółowe zadania wychowawcy świetlicy określa Zakres obowiązków zawartych           w Kodeksie Nauczyciela ZS nr 12 w Koszalinie i Regulaminie zajęć opiekuńczych                             w ZS nr 12.

§ 34

  1. Uczniowie Szkoły mogą prowadzić działania w ramach wolontariatu.
  2. Grupę wolontariuszy tworzą uczniowie, którzy zadeklarują swoją przynależność                          do wolontariatu w danym roku szkolnym.
  3. Opiekunem szkolnego wolontariatu jest nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły.
  4. Wolontariat w Szkole  prowadzony jest w ramach zajęć dodatkowych i odbywa się pod stałą opieką nauczyciela.
  5. Młodzież skupiona w szkolnym wolontariacie podejmuje działania na rzecz dwóch środowisk – społeczności szkolnej i środowiska lokalnego.
  6. Jeśli wolontariusz jest osobą niepełnoletnią, to powinien przedstawić pisemną zgodę na udział w wolontariacie, podpisaną przez rodziców.
  7. Szczegółowe zasady funkcjonowania wolontariatu określa Regulamin działań wolontariatu w Zespole Szkół nr 12.

§ 35

  1. W Szkole z uczniami  realizuje się Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, podejmując wiele zadań w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu                      i kierunku kształcenia.
  2. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zawiera plan działań, sposoby realizacji zadań, oczekiwane efekty, formy i metody pracy.
  3. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego realizują: dyrektor szkoły, szkolny doradca zawodowy, pedagog szkolny, wychowawcy klas, nauczyciel bibliotekarz, pielęgniarka szkolna oraz wszyscy  nauczyciele.
  4. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zatwierdza Dyrektor Szkoły.

§ 36

  1. Szkoła współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
  2. Szkoła korzysta z wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznej w zakresie doskonalenia kompetencji pedagogicznych nauczycieli.
  3. Szkoła umożliwia pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej prowadzenie obserwacji w naturalnym środowisku szkolnym.
  4. W Szkole tworzy się warunki do indywidualnych i zbiorowych spotkań rodziców                                           z pracownikami poradni mających na celu wsparcie rodziców w procesie wychowawczym.
  5. Szkoła korzysta z pomocy poradni w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na zasadach współpracy między Zespołem
    a poradnią.

§ 37

  1. W Szkole  zapewnia się opiekę i pomoc uczniom, którzy z przyczyn rodzinnych lub losowych potrzebują pomocy i wsparcia.
  2. Formy opieki i pomocy  dostosowane są do indywidualnej sytuacji rodzinnej lub losowej ucznia.

§ 38

  1.  Uczniowie Szkoły korzystają z podręczników bezpłatnych. 
  2. Szczegółowe zasady wypożyczania lub finansowania kosztów podręczników określa odrębny regulamin: Zasady wypożyczania lub finansowania podręczników w Zespole Szkół nr 12 w Koszalinie.

§ 39

  1. Uczniom Szkoły zapewnia się bezpłatny dojazd do szkoły  i ze szkoły.
  2. Zasady bezpłatnego dojazdu uczniów do szkoły i ze szkoły określa odrębny regulamin: Zasady bezpłatnego dojazdu uczniów do szkoły i ze szkoły w Zespole Szkół nr 12                                 w Koszalinie.

§ 40

Szkoła realizuje zadania opiekuńczo-wychowawcze odpowiednio do wieku uczniów                                i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny:

  1. zapewnia uczniom oraz pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy
    i nauki w czasie pobytu w Szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych                                                     i nieobowiązkowych, organizowanych przez Szkołę poza jej terenem;
  2. Szkoła  zapewnia  prawidłową, zgodną z obowiązującymi przepisami opiekę nad uczniami w trakcie organizowanych wycieczek, imprez sportowych, turystycznych                    i innych zajęć poza terenem placówki, poprzez zobowiązanie nauczycieli lub innych organizatorów do przestrzegania stosownych przepisów zawartych
    w Szkolnym regulaminie organizacji wycieczek i imprez pozaszkolnych w ZS nr 12   w Koszalinie.

§ 41

Szkoła może realizować projekty edukacyjne w oparciu o zewnętrzne źródła finansowania,                      w tym Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w celu wzbogacania oferty edukacyjnej.

§ 42

Szkoła może współdziałać ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie    działalności innowacyjnej. 

§ 43

1. W szkole, w szczególnych sytuacjach mogą być zawieszone zajęcia na  czas oznaczony zgodnie z przepisami wynikającymi z Ustawy z dnia 12 maja 2022 r.                                                 o zmianie ustawy o systemie oświaty ( Dz.U. 2022 poz. 1116).

 

2. W przypadku zawieszenia zajęć w szkole dyrektor organizuje dla uczniów zajęcia                              z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z zasadami                              i procedurami zawartymi w Regulaminie Oceniania Wewnątrzszkolnego w Zespole Szkół nr 12 w Koszalinie

§ 44

  1. Szkoła podstawowa zapewnia uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stwarza im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.

       2. Korzystanie z posiłku jest dobrowolne i odpłatne.

 

Rozdział 7

 Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§ 45

  1. W Zespole, w skład którego wchodzi Szkoła zatrudnia się pracowników pedagogicznych, administracji  i obsługi.
  2. Wyróżnia się następujące stanowiska pedagogiczne:
  1. dyrektor Szkoły, który jest dyrektorem Zespołu;
  2. wicedyrektor Szkoły, który jest wicedyrektorem Zespołu;
  3. pedagog szkolny;
  4. psycholog szkolny;
  5. nauczyciel.
  6. Zasady zatrudniania, zwalniania, oceniania, wymogi kwalifikacyjne, prawa i obowiązki nauczycieli określa Karta Nauczyciela, Prawo Oświatowe, Kodeks Pracy.
  7. Zasady zatrudniania w szkole pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

§ 46

  1. Realizację zadań wychowawczych w Szkole wspierają pedagog i psycholog.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień pedagoga                                  i psychologa określają przepisy oświatowe i  Kodeks Nauczyciela ZS nr 12 w Koszalinie. 

§ 47

  1. Do zakresu zadań wszystkich pracowników Szkoły należy w szczególności zapewnienie bezpieczeństwa uczniów podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę, zgodnie  z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym Statutem.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień nauczycieli zatrudnionych w Szkole zawarty jest w  Kodeksie Nauczyciela w ZS nr 12, Regulaminie dyżurów nauczycieli ZS nr 12 i Regulaminie zajęć opiekuńczych w ZS nr 12 oraz zarządzeń wydanych przez Dyrektora Zespołu Szkół nr 12.

 

Rozdział 8

 Uczniowie

§ 48

Do Szkoły  przyjmuje się uczniów na podstawie procedury zawartej w obowiązkowych przepisach dotyczących rekrutacji dzieci i młodzieży do wszystkich typów szkół ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

1.  Podstawą przyjęcia ucznia do Szkoły Podstawowej nr 14 jest:

  1. orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzające niepełnosprawność intelektualną;
  2. podanie rodziców o przyjęcie ucznia do szkoły;
  3. karta zdrowia dziecka.

2. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia przychodzącego z innej szkoły na  

     podstawie:

  1. świadectwa promocyjnego wydanego przez szkołę, z której uczeń przychodzi;
  2. kopii arkusza ocen poświadczonej za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły, do której uczeń uczęszczał;
  3. dokumentów wymienionych w § 47 ust.2. pkt 1-3;

     3. O przyjęciu ucznia do  Szkoły decyduje Dyrektor Szkoły.

§ 49

Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której uczeń przychodzi są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez Szkołę.

§ 50

  1. Nauka w szkole podstawowej jest obowiązkowa do 18. roku życia, nie dłużej niż                              do 20. roku życia.
  2. W przypadku doświadczenia przez ucznia szczególnych trudności w nauce, edukacja może ulec przedłużeniu, co regulują odrębne przepisy.
  3. Rodzice ucznia podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani:
  1. dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do Szkoły;
  2. zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka do szkoły;
  3. zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie  się do zajęć szkolnych.
  1. Niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy                                o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  2. Uczeń wykonuje obowiązki na poziomie swoich realnych możliwości psychofizycznych.

§ 51

  1. Uczniowie Szkoły mają prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, przepisów oświatowych  i statutowych.
  2.  Uczeń ma w szczególności prawo  do:
  1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
  2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
  3. ochrony i poszanowania jego godności;
  4. korzystania z pomocy stypendialnej lub doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
  5. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie edukacyjnym;
  6. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
  7. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
  8. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
  9. pomocy w przypadku trudności w nauce;
  10. korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  11. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków edukacyjnych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych;
  12. wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszenia się               w organizacjach działających w Szkole.

§ 52

   Uczeń ma obowiązek:

  1. dbania o honor Szkoły, godnego jej reprezentowania oraz znajomości
    i szacunku dla jej tradycji;
  2. realizowania obowiązku szkolnego od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do dnia jego zakończenia;
  3. udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywaniu się do nich oraz właściwego zachowania się w ich trakcie;
  4. systematycznego odrabiania zadań domowych, powtarzania i utrwalania materiału przerabianego w Szkole;
  5.  właściwego zachowania się wobec nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz pozostałych uczniów;
  6. przeciwstawiania się przejawom wulgarności i brutalności;
  7. szanowania poglądów i przekonań religijnych innych ludzi;
  8. szanowania godności i nietykalności osobistej własnej i innych;
  9.  dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole, a w szczególności szanowania   mienia Szkoły, własnego i cudzego;
  10.  przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, podporządkowania się zaleceniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom Rady Samorządu Uczniowskiego i Klasowego;
  11.  nieoddalania się w czasie trwania zajęć szkolnych poza obiekty szkoły bez zgody nauczyciela;
  12.  usprawiedliwiania spóźnień i nieobecności w szkole na bieżąco;
  13.  dostarczania przeciwskazań lekarskich dotyczących zwalniania z niektórych zajęć;
  14.  wyłączania w czasie lekcji telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych pod groźbą ich zarekwirowania;
  15.  nieprzynoszenia do szkoły przedmiotów zagrażających zdrowiu
    i bezpieczeństwu uczniów;
  16.  dbania o swoje życie, zdrowie, higienę oraz  wystrzegania się nałogów;
  17.  pokrywania kosztów wyrządzonych szkód materialnych przez rodziców,                          w przypadku uczniów niepełnoletnich. 

 

§ 53

              1. Uczeń zobowiązany jest do dbania o schludny wygląd zewnętrzny oraz noszenia stosownego stroju.
              2. W budynku Szkoły zabrania się noszenia nakryć głowy oraz ozdób zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.

§ 54

W szkole obowiązują nagrody i kary dla uczniów.

§ 55

  1. Ucznia nagradza się za:
  1. celujące i bardzo dobre wyniki w nauce;
  2. wzorowe zachowanie;
  3. wybitne osiągnięcia i pracę społeczną;
  4. godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz.
  1. Nagrodami są:
  1. pochwała nauczyciela wobec klasy;
  2. pochwała Dyrektora Szkoły:
  3. list gratulacyjny do rodziców;
  4. nagroda rzeczowa.

§ 56

 1. Kara nie może naruszać nietykalności ucznia.

        1. Wobec uczniów nieprzestrzegających postanowień statutu oraz innych obowiązujących przepisów prawnych i norm ustalonych przez organy szkoły  można zastosować następujące kary:
  1. upomnienie wychowawcy klasy;
  2. nagana wychowawcy klasy;
  3. nagana Dyrektora;
  4. przeniesienia do innej równoległej klasy.
  1. Udzielenie uczniowie nagany wychowawcy klasy oraz nagany Dyrektora

     skutkuje:

  1.  pozbawieniem prawa reprezentowania klasy w imprezach szkolnych;
  2. pozbawieniem prawa reprezentowania Szkoły w imprezach pozaszkolnych;
  3. pozbawieniem pełnionych funkcji;
  1. Dyrektor Szkoły nie ma obowiązku stosowania gradacji kar ujętych w punkcie 2. Rodzaj zastosowanej kary uzależniony jest od ciężaru przewinienia ucznia.

 § 57

1. W przypadku gdy nieletni uczeń wykazuje przejawy demoralizacji lub dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły,  dyrektor tej szkoły może, za zgodą rodziców albo opiekuna nieletniego oraz nieletniego, zastosować środek oddziaływania wychowawczego zgodnie z przepisami wynikającymi z Ustawy z dn. 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu  i resocjalizacji nieletnich ( Dz.U. 2022 r. poz. 1700).

2. Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania kary określonej w statucie szkoły.

§ 58

  1. Dyrektor Szkoły może zawiesić wykonanie kary na okres próbny, jeżeli uczeń uzyska poręczenie wychowawcy klasy lub innego nauczyciela.
  2. Od nałożonej kary uczeń lub jego rodzice mogą wnieść pisemne odwołanie                            do Dyrektora Szkoły w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ukaraniu.
  3.  O odwołaniu lub odrzuceniu odwołania decyduje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy.
  4. Po zbadaniu sprawy Dyrektor może karę utrzymać albo zmienić lub uchylić jeżeli  uważa, że jest niewspółmierna do przewinienia.
  5. Dyrektor wydaje decyzję na piśmie w terminie 14 dni od dnia wniesienia odwołania.
  6. Od decyzji Dyrektora uczeń, rodzice  mogą odwołać się do Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Dyrektora Szkoły w terminie 14 dni od jej otrzymania.

§ 59

Szkoła ma obowiązek informowania rodziców, prawnych opiekunów ucznia o przyznanej nagrodzie lub udzielonej karze poprzez:

  1. udzielenie pisemnej informacji  zapisanych: w zeszycie do kontaktów z rodzicami,  w dzienniku elektronicznym,  w formie oficjalnego  pisma ze szkoły, wiadomości przesłanej  pocztą elektroniczną za potwierdzeniem;
  2. udzielanie ustnej informacji podczas zebrań lub indywidualnych spotkaniach                            z rodzicami;
  3. wezwanie rodzica – w przypadku udzielenia kary za rażące naruszenie przepisów statutowych.  

 

§ 60

        1. Uczniowie w Szkole oceniani są  zgodne z obowiązującymi przepisami.
        2.  W ocenianiu uczniów  uwzględnia się  możliwości psychofizyczne  związane                  z ich niepełnosprawnością intelektualną.
        3. Uczeń w Szkole podlega sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej ocenie oraz ustalonym sposobom kontroli wyników w nauce.
        4. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz sposobów przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych ściśle określa zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Regulamin Oceniania Wewnątrzszkolnego.

 

 

Rozdział  9

Tryb składania skarg i wniosków

 

§ 61

  1. Uczniowi, którego prawo zostało naruszone przez ucznia lub pracownika Szkoły, przysługuje prawo składania skarg  i wniosków  na piśmie  lub ustnie do Dyrektora Szkoły w ciągu 7 dni od daty wystąpienia naruszenia tego prawa.
  2. Skargi i wnioski w imieniu ucznia niepełnoletniego składają rodzice.
  3. Skargi i wnioski adresowane do Dyrektora Szkoły powinny zawierać imię, nazwisko                    i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji.
  4. W przypadku ustnego zgłoszenia skarg i wniosków sporządza się protokół, który podpisują wnoszący i przyjmujący skargę. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi, imię, nazwisko i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis sprawy.

§ 62

  1. Rozpatrywanie skarg i wniosków następuje 14 dni od ich zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony, nie dłużej niż 30 dni po uprzednim zawiadomieniu osób zainteresowanych.
  2. Dyrektor może powierzyć rozpatrywanie skargi lub wniosku pedagogowi szkolnemu, nauczycielowi lub innemu pracownikowi Szkoły.
  3. W przypadku niemożności ustalenia przedmiotu skargi lub wniosku zobowiązuje się wnoszącego tę skargę do jej sprecyzowania, w nieprzekraczalnym terminie 7 dni                      z jednoczesnym pouczeniem, że w przypadku niezachowania tego terminu skarga pozostawiona zostanie bez rozpoznania.
  4. Jeżeli skarga dotyczy okoliczności podlegających rozpoznaniu przez różne organy Dyrektor rozpatruje wyłącznie sprawy należące do jego kompetencji. W pozostałej części skargę przekazuje w terminie 7 dni właściwym organom powiadamiając o tym osobę wnoszącą skargę.
  5. O sposobie rozpoznania skargi lub wniosku Dyrektor informuje osobę wnoszącą skargę lub wniosek w formie pisemnej.
  6. W przypadku ponowienia skargi w sprawie już wyjaśnionej bez podania nowych faktów      i okoliczności  skarga może zostać pozostawiona bez dalszego biegu.
  7. W przypadkach nieuregulowanych niniejszym statutem, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

 


Rozdział 10

 Postanowienia końcowe

§ 63

              1. Szkoła posiada patrona: Patronem Szkoły Podstawowej nr 14  jest Janusz Korczak
              2. Szkoła posiada własny sztandar:

Sztandar Szkoły ma kształt prostokąta o wymiarach 90 cm na 108 cm. Przymocowany jest do drzewca zakończonego głowicą w formie srebrnego orła ze złotą koroną.  Sztandar obszyto złotą taśmą  i złotymi frędzlami.

 Awers sztandaru posiada niebieskie tło. Centralne miejsce zajmuje wyhaftowany portret patrona Szkoły – Janusza Korczaka. Wokół portretu widnieje napis: SZKOŁA PODSTAWOWA NR 14  IM. JANUSZA KORCZAKA W KOSZALINIE.

 

 

Rewers sztandaru jest biało-czerwony. Na tle barw narodowych, w centrum umieszczono wizerunek godła Polski otoczony złotą lamówką. Orzeł został wyhaftowany nicią srebrną, zaś korona, dziób i szpony nicią złotą.

 

 

§ 64

  1. Dokumentację Szkoły prowadzi Zespół Szkół nr 12.
  2. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z rzeczowym wykazem akt i przepisami archiwalnymi.

§ 65

  1. Zespół i każda ze Szkół używa pieczęci do dokumentów specjalnej rangi:
  1. świadectw szkolnych;
  2. legitymacji służbowych i uczniowskich;
  3. dokumentów finansowo- rachunkowych i bankowych;
  4. pism wychodzących ze szkoły.
  1. Pieczęcie szkolne przechowywane są w metalowej szafie. Podczas urzędowania znajdują się w miejscu dostępnym dla pracownika odpowiedzialnego za nie.
  2. Tryb postępowania w przypadku utraty, zniszczenia lub likwidacji pieczęci regulują odrębne przepisy.

§ 66

  1.  Szkoła posiada własny stempel, a pieczęć Zespołu obowiązuje wszystkie Szkoły.
  2. Ustalona nazwa używana jest przez Szkołę w pełnym brzmieniu.

 

 

 

 

  1. Zespół posługuje się pieczęcią podłużną o treści:

 

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 12

ul. Bolesława Krzywoustego 5

75 - 064 KOSZALIN

  1. Szkoła Podstawowa nr 14 im. Janusza Korczaka posługuje się pieczęcią podłużną                   o treści:

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 14

im. Janusza Korczaka

ul. Bolesława Krzywoustego 5

75 - 064 KOSZALIN


§ 67

  1. Zespół pobiera opłaty za wystawiane duplikaty świadectw i legitymacji szkolnych.
  2. Wysokość tych opłat pobiera się w kwocie równej kwocie ustalonej dla legalizacji dokumentu w przepisach o opłacie skarbowej.

 

Rozdział 10

 Zmiana statutu

§ 68

  1. Kurator Oświaty może uchylić statut Szkoły albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są niezgodne z prawem.
  2. Z wnioskiem o zmianę statutu lub jego części mogą występować:
  1. Dyrektor Zespołu;
  2. Rada Rodziców;
  3. Rada Pedagogiczna;
  4. Samorząd Uczniowski.

§ 69

Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem:  01. 09. 2022 r.  

 

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Dryńska-Płocharska Agnieszka
(2009-01-29 11:37:33)
Ostatnio zmodyfikował:
Dryńska-Płocharska Agnieszka
(2022-09-23 12:29:26)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki